فعالسازی ssl پرستاشاپ

امنیت فروشگاه و کسب و کار اینترنتی، یک مسئله بسیار مهم و جدی محسوب می‌شود، برای فروشگاه‌های پرستاشاپی نیز این مسئله صدق می‌کند. اگر فروشگاه شما امن نباشد، کاربران نمی‌توانند به شما اعتماد کنند و دیر یا روز، کسب و کارتان از بین می‌رود.

یکی از راه‌های حفظ و افزایش امنیت فروشگاه‌های اینترنتی، استفاده از گواهینامه SSL است. https در ابتدای آدرس سایت، نشان‌دهنده همین گواهینامه است و اگر آدرس سایت شما با http شروع می‌شود، یعنی هنوز گواهی SSL را فعال نکرده‌اید و سایتتان از این نظر امن نیست!

در مطلب راهکارهای افزایش امنیت پرستاشاپ نیز اشاره کردیم که فعالسازی SSL یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای بهبود امنیت است.

آنچه در ادامه خواهید دید:

  • گواهینامه SSL چیست؟
  • چرا باید SSL را برای فروشگاه پرستاشاپی خود فعال کنیم؟
  • آموزش فعالسازی SSL در پرستاشاپ

اگر می‌خواهید امنیت فروشگاه پرستاشاپ خود را بالا ببرید و بهتر کسب و کارتان را مدیریت کنید، تا انتهای مطلب با ما باشید...

 

SSL چیست؟

پیش از هرچیز باید بدانید که SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer به معنی “لایه سوکت‌های امن” است. SSL در واقع یک پروتکل و قانون بر پایه رمزنگاری است که در فضای اینترنت عمل می‌کند. هدف از ارائه SSL، تضمین امنیت در ارتباطات اینترنتی‌ست.

خودتان را جای مخاطب بگذارید، فرض کنید قصد خرید اینترنتی دارید و می‌خواهید اطلاعات شخصی و بانکی خود را وارد کنید. چطور باید اطمینان کنید که این اطلاعات را دیگران نمی‌بینند و به سرقت نمی‌برند؟ SSL اینجا وارد میدان می‌شود و به شما اطمینان می‌دهد که اطلاعات به صورت رمزنگاری شده، جابجا می‌شوند و غیر از شما و سیستم هدف، هیچکس نمی‌تواند آن اطلاعات را ببیند و مورد استفاده قرار دهد.

 

چطور بفهمیم SSL برای یک سایت فعال است؟

همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم، SSL را با https در ابتدای آدرس سایت می‌توان تشخیص داد. به دو URL زیر دقت کنید:

http://example.com

https://example.com

در این مثال‌ها، مورد اول از SSL پشتیبانی نمی‌کند و مورد دوم گواهینامه SSL را فعال کرده‌است و تمام داده‌ها و اطلاعاتی که در سایت دوم رد و بدل می‌شوند، به صورت رمز و کاملا امن خواهند بود.

همچنین وب‌سایت‌هایی که در کنار آدرس آنها در گوگل کروم، یک قفل بسته قرار دارد، از SSL استفاده می‌کنند.

تشخیص فعال بودن ssl

  

چرا باید SSL را بر روی فروشگاه پرستاشاپ خود فعال کنید؟

مهم‌ترین دلیل برای فعالسازی SSL ایجاد اعتماد و امنیت است، اما بیایید به صورت دقیق مزایای استفاده از گواهینامه SSL را بررسی کنیم تا در نهایت تصمیم بگیرید که از SSL استفاده کنید یا خیر.

1- حفاظت از اطلاعات

گواهینامه SSL، اطلاعات شما را حفظ می‌کند و در محیطی کاملا امن اطلاعات بین کاربر و سرور سیستم جابجا می‌شوند، از این جهت رمزها و اطلاعات کاملا محفوظ می‌مانند.

2- تایید اعتبار و افزایش اعتماد

SSL بهترین ویژگی برای نشان دادن اعتبار شماست، وقتی SSL را فعال کنید، نشان می‌دهید که شما قابل اطمینان هستید، معتبر هستید و کاربران نیز در نتیجه به شما اعتماد خواهند کرد و به راحتی خرید می‌کنند.

3- تاثیرگذاری بر سئوی سایت

گوگل مدت‌هاست که اعلام کرده به گواهینامه SSL اهمیت می‌دهد، درنتیجه وجود آن بر سئوی سایت موثر است و باعث بهبود آن می‌شود، پس اگر می‌خواهید در نتایج جستجو، جایگاه خوبی کسب کنید، حتما SSL را فعال کنید.

4- مهم برای دریافت نماد اعتماد

نماد اعتماد الکترونیکی، از مهم‌ترین نمادها در دنیای وب است. سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی برای آنکه به صورت قانونی نماد اعتماد را کسب کنند و در سایت خود قرار دهند، نیاز دارند ابتدا گواهینامه SSL را فعال کنند.

 

آموزش نصب SSL بر روی فروشگاه پرستاشاپ

همانطور که متوجه شدید، SSL از نیازهای اولیه و ضروری هر سایت است، به خصوص اگر آن سایت یک فروشگاه اینترنتی باشد؛ همینکه تنظیمات اولیه پرستاشاپ را انجام دادید، گواهی SSL را فعال کنید. بیش از این در مورد اهمیت SSL صحبت نمی‌کنیم و به سراغ آموزش نصب گواهینامه SSL روی پرستاشاپ می‌رویم...

گام نخست؛ فعالسازی SSL برای دامنه

برای نصب SSL پرستاشاپ، باید ابتدا این گواهی را برای دامنه خود فعال کنید، برخی از هاست‌ها به صورت رایگان گواهی SSL را برای کاربران خود فعال می‌کنند، اما برخی دیگر این‌کار را نمی‌کنند! راه حل فهمیدن این موضوع، استفاده از ابزار آنلاین زیر است. در این ابزار آدرس سایت خود را وارد کنید و نتیجه را ببینید.

https://www.geocerts.com/ssl-checker

 

اگر گواهینامه ssl شما فعال بود که بسیار عالی، اما اگر فعال نبود، کافیست عبارت "خرید گواهی SSL" را در گوگل جستجو کنید و خیلی راحت این گواهی را تهیه و فعال کنید. درنهایت برای عبور از این گام، باید گواهی SSL روی هاست یا دامنه شما فعال باشد.

چک کردن ssl

  

گام دوم: فعالسازی SSL در پرستاشاپ

اکنون می‌دانید گواهینامه SSL برای دامنه شما فعال است و باید از طریق تنظیمات خود سایت اقدام کنید و این پروتکل را فعال کنید.

1- ابتدا به پنل مدیریت فروشگاه پرستاشاپ بروید.

2- از منوی اصلی، بخش پارامترهای فروشگاه، بر روی گزینه "عمومی" کلیک کنید.

3- تصویری مانند زیر خواهید دید، بر روی لینک مشخص شده در تصویر، کلیک کنید. (اگر گزینه فعالسازی SSL در تنظیمات وجود دارد و قابل تغییر است، از این گام بگذرید و به مرحله 6 بروید.)

نصب ssl پرستاشاپ  

4- اگر صفحه‌ای به شکل زیر دیدید، کافیست مطابق تصویر عمل کنید و بر روی Show advanced و سپس proceed to… کلیک کنید.

گواهینامه SSL و اهمیت آن

5- در ادامه نیز ممکن است تصویری مطابق ذیل نمایان شود، در این صفحه بر روی "بله، این ریسک را می‌دانم" کلیک کنید.

   

SSL پرستاشاپ     

6- در گام بعدی، دوباره به صفحه تنظیمات عمومی بازگردانده می‌شوید، با این تفاوت که این‌بار گزینه‌ای تحت عنوان "فعالسازی SSL" به تنظیمات اضافه شده است. همین گزینه را بر روی "بله" تنظیم کنید.

   

گواهی SSL در پرستاشاپ    

7- روی دکمه "ذخیره" در انتهای صفحه، کلیک نمایید.

8- اکنون در صفحه تنظیمات عمومی قرار دارید و گزینه "فعال‌سازی SSL در تمام صفحات" نیز قابل تغییر شده است. این گزینه را نیز بر روی "بله" تنظیم کنید تا پروتکل HTTPS برای تمام صفحات سایت شما فعال شود. در آخر فراموش نکنید که مجددا بر روی دکمه "ذخیره" کلیک کنید.

  

فعالسازی SSL برای پرستاشاپ    

اکنون سایت خود را مجدد بارگیری کنید، البته حتما cache (کش) مرورگر را پاکسازی کنید تا نتیجه جدید نمایش داده شود. اگر علامت قفل در کنار آدرس فروشگاه پرستاشاپ شما ثبت شده بود و یا https در ابتدای آدرس قرار گرفت، بدانید که SSL فعال شده است.

   

کلام نهایی

با شدت گرفتن فروش اینترنتی و افزایش فروشگاه‌های اینترنتی و به خصوص پرستاشاپی، امنیت و کیفیت هستند که در فروش بهتر به شما کمک می‌کنند. بدون امنیت، هر لحظه ممکن است سایت شما مورد حمله و تهاجم هکرها قرار بگیرد، داده‌های کاربران به یغما برود و در بدترین حالت، سایتتان را از دست بدهید! گواهینامه SSL مانند دروازه‌ای‌ست که جلوی وجود هکرها را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد به داده‌های سرور و کاربران دست‌درازی شود.

در این مطلب سعی کردیم ابتدا گذری داشته باشیم بر ماهیت گواهینامه SSL و سپس دلایل اهمیت آن را بشناسیم و در ادامه نیز به شما یاد دادیم که چطور گواهی SSL را برای پرستاشاپ فعال کنید. امیدواریم که این آموزش مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. متشکریم از اینکه همراهمان بودید...

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.