مشکلات جستجوی پرستاشاپ

همانطور که می‌دانید موتور جستجوی داخلی و پیشفرض فروشگاه پرستاشاپ، چندان قدرتمند نیست و مشکلات مختلفی ممکن است برای شما پیش بیاید. در این مطلب می‌خواهیم متداول‌ترین مشکلات جستجوی پرستاشاپ را بررسی کنیم و راه‌حلی برای هرکدام ارائه دهیم...

حتما متوجه شدید که نتایج جستجوی داخلی در پرستاشاپ، چندان دقیق نیستند حتی اگر متنی که در عنوان محصول هست را جستجو کنید، باز هم ممکن است نتیجه دقیقی نبینید!

4 مشکل عمده‌ی جستجو در پرستاشاپ

1- امکان وارد کردن عبارات طولانی وجود ندارد!

2- نمایش ارور هنگام جستجو!

3- جستجوی لایه‌ای فقط برای محصولات شاخه‌ی خانه، کار می‌کند!

4- جستجو در سایر زبان‌ها، به درستی کار نمی‌کند.

1- امکان وارد کردن عبارات طولانی وجود ندارد!

این مورد بیشتر از سایر موارد رخ می‌دهد، گاهی اوقات شما با جستجو کردن عبارتی خاص در پرستاشاپ، نتایج مرتبط و مشابهی دریافت نخواهید کرد!

به عنوان مثال فرض کنید شما یک فروشگاه محصولات تکنولوژی دارید و به دنبال خرید iphone 13 هستید، در این حالت اگر عبارت iphone را جستجو کنید، محصولات مرتبط را می‌بینید، اما اگر عدد 13 را پس از آن اضافه و جستجو کنید، یا همان نتایج قبلی را دریافت می‌کنید، یا نتیجه مطلوبی نخواهید دید!

این مشکل درواقع به خاطر "حداقل طول کلمه (برحسب کاراکتر)" است، این مقدار به صورت پیشفرض روی عدد 3 تنظیم شده است، شما باید این عدد را تغییر دهید تا فروشگاه پرستاشاپ شما، از عبارات مختلفی برای جستجو پشتیبانی کند.

برای تغییر این گزینه، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- وارد پنل مدیریت پرستاشاپ شوید و سپس به مسیر "پارامترهای فروشگاه>>جستجو" بروید.

مشکل جستجوی پرستاشاپ

2- در این صفحه، گزینه حداقل طول کلمه (برحسب کارکتر) را پیدا کنید و آن را تغییر دهید. در مثالی که بالاتر گفتیم، عدد 13 نیز به عنوان یک کلمه باید در نظر گرفته شود، پس لازم است عدد حداقل طول کلمه را کاهش دهیم. شما نیز اگر در فروشگاهتان از چنین محصولاتی دارید، باید این عدد را تغییر دهید.

تنظیمات جستجو در پرستاشاپ

3- پس از تغییر عدد، حتما روی دکمه ذخیره در پایین همین بخش کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند.

4- اگر تغییری ایجاد کردید، به بخش "فهرست سازی" در همین صفحه بروید و روی لینک "بازسازی کل فهرست بندی" کلیک کنید. اکنون این مشکل رفع شده است...

مشکلات سرچ در پرستاشاپ

2- نمایش ارور هنگام جستجو!

یکی دیگر از مشکلات رایج جستجو در پرستاشاپ، نمایش ارور و خطاست، به خصوص وقتی که محصولات فروشگاه خود را ویرایش و به‌روز کرده باشید.

فرض کنید در فروشگاه خود، 250 محصول دارید و این محصولات را چندبار در فاصله زمانی مشخص، ویرایش و به‌روز کرده‌اید اما هنگام جستجوی داخلی، نتایج درستی دریافت نمی‌کنید.

برای رفع این مشکل گام‌های زیر را طی کنید:

1- در پنل مدیریت پرستاشاپ، به مسیر "پارامترهای فروشگاه>>جستجو" بروید.

2- در این صفحه پایین بروید تا به بخش indexing یا فهرست سازی برسید. در این بخش می‌توانید تعداد محصولاتی که ایندکس شده‌اند و در فروشگاه شما، در دسترس هستند را ببینید.

ایندکس کردن صفحات برای جستجوی پرستاشاپ

3- در تصویر بالا می‌بینید که 14 محصول از تعداد 14 فهرست شده‌اند. اگر این دو عدد در فروشگاه شما متفاوت هستند، یعنی مشکلتان از اینجا آب می‌خورد! کافیست روی لینک "افزودن محصولات یافت نشده به فهرست" کلیک کنید تا محصولاتی که فهرست نشده‌اند نیز ایندکس شوند.

البته می‌توانید این عملیات فهرست سازی را به وسیله کرون جاب نیز انجام دهید، اگر آموزش اضافه کردن کرون جاب به سی پنل را ببینید، متوجه این موضوع خواهید شد.

 

3- جستجوی لایه‌ای فقط برای محصولات شاخه‌ی خانه، کار می‌کند!

پیش از هرچیز، آموزش جستجوی لایه‌ای در پرستاشاپ را ببینید تا دقیقا متوجه منظور ما شوید. گاهی اوقات، می‌بینید که جستجوی لایه‌ای یا  faceted search فقط برای یک دسته‌بندی و شاخه فعال است و برای سایر دسته‌ها به درستی کار نمی‌کند!

اگر این مشکل برای شما پیش آمده است، ابتدا سعی کنید دسته‌ها و شاخه‌ها را غیرفعال و مجدد فعال کنید. (برای آموزش کار با دسته‌بندی‌ها، مطلب مدیریت شاخه‌ها در پرستاشاپ را ببینید.)

اما اگر همچنان مشکل پابرجا بود، روش زیر را امتحان کنید:

1- به مسیر ماژول‌ها>>مدیریت ماژول‌ها بروید و سپس روی دکمه پیکربندی در کنار ماژول "جستجوی لایه‌ای" کلیک کنید.

2- در بخش "قالب‌های فیلترها" روی دکمه ویرایش در کنار قالب مدنظرتان کلیک کنید.

3- اکنون می‌توانید لیست شاخه‌ها و دسته‌بندی‌هایی که این جستجوی لایه‌ای برای آنها فعال شده را در قسمت "شاخه های استفاده شده برای این قالب" ببینید، تیک مربوط به شاخه‌های مدنظرتان را در این بخش باید فعال کنید.

مشکل سرچ پرستاشاپ

4- اکنون پایین‌تر بروید، در بخش فیلترها، گزینه "فیلتر زیرشاخه‌ها"را روی بله قرار دهید.

5- در انتها روی دکمه ذخیره در پایین صفحه کلیک کنید و مجدد کارکرد ماژول جستجوی لایه‌ای را چک کنید.

 

4- جستجو در سایر زبان‌ها، به درستی کار نمی‌کند.

گاهی اوقات فروشگاه شما چندزبانه است و مشتریان شما به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند. بدین منظور، آموزش ترجمه قالب در پرستاشاپ را ببینید تا با روش چندزبانه کردن سایت آشنا شوید.

اما از این که بگذریم، یکی از مشکلات اصلی جستجو در پرستاشاپ و فروشگاهی که چندزبانه است، این است که کاربر وقتی به دنبال یک محصول است، با صفحه 404 مواجه می‌شود. این مشکل عموما به خاطر تنظیمات اشتباهِ پایگاه داده (wrong collation settings) است!

به خصوص اگر از زبان فارسی یا عربی استفاده می‌کنید، حتما برای رفع این مشکل، collation پایگاه داده را روی utf8_general_ci تنظیم کنید.

اگر آموزش نصب پرستاشاپ روی لوکال را ببینید، آنجا توضیح داده‌ایم که چطور باید collation را تنظیم کنید، لازم است یک دیتابیس و پایگاه داده جدید ایجاد کنید و اطلاعات را به آنجا منتقل کنید.

 

کلام نهایی

جستجو و سرچ داخلی در فروشگاه پرستاشاپ و هر فروشگاه اینترنتی دیگری، اهمیت دارد! ممکن است شما چندین و چند محصول مختلف داشته باشید و کاربر صرفا به دنبال یک محصول خاص باشد، در این حالت بهترین و مناسب‌ترین راهکار این است که کاربر با استفاده از جستجو در سایت، محصول مدنظر خود را پیدا کند.

در این مطلب، 4 مشکل عمده‌ی سرچ در پرستاشاپ را بررسی کردیم و راه‌حل هرکدام را توضیح دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و بتوانید فروشگاه بهتری داشته باشید.

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از: