آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی پرستاشاپ

حیات هر کسب و کار و فروشگاه اینترنتی، وابسته به رفتار مخاطبان و مشتریان آن فروشگاه است. راه‌های مختلفی برای بررسی رفتار کاربر وجود دارد، مثلا مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد شما می‌نویسند، سوالاتی که مطرح می‌کند، پرسشنامه‌هایی که تکمیل می‌کند و ...؛ اما هیچ‌کدام از این راه‌ها رفتار واقعی کاربر در سایت شما را نشان نمی‌دهد! در این حین، گوگل آنالیتیکس خودنمایی می‌کند و می‌تواند اینکار را به درستی برای شما انجام دهد.

استفاده از گوگل آنالیتیکس و اتصال آن به فروشگاه شما، بهترین راه برای زیرنظر گرفتن رفتار کاربران است. این نرم‌افزار که محصول گوگل است، تمام داده‌های کاربران و رفتارهایی که دارند را جمع‌آوری می‌کند و در ابزار خود، به شما نشان می‌دهد. با بهره‌گیری از Google Analytics می‌توانید آمارهای جالب و مهمی به دست آورید و سپس آنها را تحلیل کنید و در نهایت در جهت بهبود سایت خود و افزایش فروش، از این تحلیل‌ها استفاده نمایید.

پیشنهاد: حتما در صفحه محصولات پرستاشاپ، از برچسب یا تگ استفاده کنید. اینکار کمک می‌کند کاربران بهتر محصولاتتان را پیدا کنند و بازدید و فروش شما افزایش پیدا کند، ماژول برچسب پرستاشاپ به منظور کمک به فرآیند برچسب نویسی ایجاد شده است، می‌توانید آن را همین حالا دریافت کنید.

    

در این مطلب خواهید دید؛

  •        گوگل آنالیتیکس چیست؟
  •        چرا برای پیشرفت، به گوگل آنالیتیکس نیاز داریم؟
  •        چطور گوگل آنالیتیکس را بر روی پرستاشاپ نصب کنیم؟

همراه ما باشید...

 

بیشتر بدانید: آموزش ساخت نقشه سایت در پرستاشاپ

 

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟

گوگل آنالیتیکس یا به اختصار GA، یک نرم‌افزار و سرویس است که وظیفه آن بررسی و پیگیری تمام ترافیک‌های ورودی به سایت و اپلیکیشن شماست! این برنامه تمام داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و تحت عنوان گزارش‌های متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین مهم‌ترین مزیت این ابزار، رایگان بودن آن است! این ابزار یک نسخه حرفه‌ای و غیر رایگان هم دارد، اما بدون دسترسی به آن، کار شما راه می‌افتد!

نکته

مهم نیست سایت و اپلیکیشن شما، در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند و به چه زبانی نوشته شده است، در هرحال می‌توانید از داده‌های گوگل آنالیتیکس درجهت بهبود عملکردتان، استفاده کنید.

 

چرا باید از گوگل آنالیتیکس برای فروشگاه خود استفاده کنیم؟

GA سرشار از گزارش‌های جذاب و متنوع در مورد آمار سایت شماست، آنقدر جذاب که ساعت‌ها ممکن است صرف نظاره کردن آنها شوید. اما این اطلاعات چه هستند و به چه کار می‌آیند؟ در ادامه به شما می‌گوییم که چرا گوگل آنالیتیکس به خصوص برای فروشگاه اینترنتی، مهم است.

1- بررسی کمپین‌های بازاریابی

با استفاده از گوگل آنالیتیکس، می‌توانید آمار مربوط به کمپین‌های بازاریابی خود را زیرنظر بگیرید. به عنوان مثال بررسی کنید که چه المان و صفحه‌ای موثرتر از نمونه‌ی دیگر است. (تست A/B) یا نحوه عملکرد کاربر در صفحه فرود (landing page) را بررسی کنید. تبلیغات خود را زیرنظر بگیرید و ببینید که کدام روش تبلیغاتی برای کسب و کار شما موثرتر است.

2- بررسی میزان فروش و نرخ تبدیل

در گوگل آنالیتیکس امکانی به نام Goal در اختیار شماست و می‌توانید با استفاده از آن، اهدافی برای کسب و کار خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال فروش یک محصول و یا پر کردن یک فرم.

در نهایت گوگل آماری در این مورد به شما می‌دهد و می‌گوید که چه تعداد از کاربران شما، این کار را انجام داده‌اند، به این مورد، نرخ تبدیل می‌گویند. با استفاده از این امکان، به راحتی می‌توانید میزان جذابیت و کارآمدی صفحات مهم را بسنجید و در جهت رفع مشکلات آنها بربیایید.

گوگل آنالیتیکس

3- پیگیری و رصد ترافیک سایت

از مهم‌ترین و بهترین ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس همین است که می‌توانید کاربران و ترافیک ورودی سایتتان را کامل مورد بررسی قرار دهید. کاربرانی که با جستجو در گوگل شما را پیدا کرده‌اند،کاربرانی که از شبکه‌های مجازی آمده‌اند و یا کسانی که از سایر سایت‌ها شما را یافته‌اند.

ترافیک ورودی از تمام کانال‌های اینترنتی را می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف (1 هفته، 1 ماه، 3 ماه، دلخواه...) بررسی کنید و میزان ماندگاری آنها در سایت را به دست آورید.

4- زیرنظر گرفتن رفتار کاربران

کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، چه صفحاتی را می‌بینند؟ پربازدیدترین صفحات سایت شما کدام صفحه‌ها هستند؟ آیا کاربران بر روی المان‌ها و لینک‌های صفحه کلیک می‌کنند؟ کاربران چه کلماتی را جستجو کرده‌اند و درنتیجه آن وارد سایت شما شده‌اند؟

پاسخ تمام این سوالات را گوگل آنالیتیکس به شما می‌دهد. فکر می‌کنم به قدر کافی متوجه اهمیت GA و ضرورت آن برای هر سایت و به خصوص فروشگاهی شده‌اید. اکنون به سراغ آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی پرستاشاپ می‌رویم، همچنان با ما بمانید...

 

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی پرستاشاپ

در وهله‌ اول و پیش از اینکه به سراغ پرستاشاپ بروید، باید یک حساب کاربری و اکانت در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید. سپس کد و شناسه‌ای که GA به شما ارائه می‌دهد را در ماژول گوگل آنالیتیکس در فروشگاه پرستاشاپ خود، وارد کنید. 2 مرحله زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

مرحله اول: آموزش ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس

مراحل زیر را طی کنید تا به راحتی صاحب یک اکانت GA برای فروشگاه پرستاشاپ خود شوید:

1- ابتدا در مرورگر، وارد حساب جیمیل خود شوید.

2- به صفحه ثبت نام گوگل آنالیتیکس به آدرس https://analytics.google.com/analytics/web/provision بروید.

ثبت نام در GA

3- در مرکز صفحه بر روی start measuring کلیک کنید.

4- در این صفحه، تصویری مشابه زیر می‌بینید. یک نام برای اکانت خود وارد کنید، بهتر است نام سایتتان را وارد کنید تا در صورت افزایش تعداد اکانت‌ها، دچار مشکل نشوید. لازم نیست تغییری در باقی موارد ایجاد کنید.

ثبت نام در گوگل آنالیتیکس

5- بر روی Next کلیک کنید.

6- در این گام، نام سایت یا اپلیکیشن را وارد کنید و مطابق تصویر، time zone را برای ایران تنظیم کنید.

نصب گوگل آنالیتیکس روی پرستاشاپ

7- اکنون بر روی Show advanced options کلیک کنید.

8- در این بخش، دکمه universal analytics را فعال کنید و آدرس سایت خودتان را مطابق تصویر وارد کنید، سپس بر روی Next کلیک کنید.

گوگل آنالیتیکس

9- اکنون اطلاعاتی در مورد کسب و کار خود باید وارد کنید، مثلا تعداد افراد شاغل، حوزه فعالیت. در ادامه نیز تیک تمام مواردی که لیست شده‌اند را مشابه شکل، فعال نمایید.

ایجاد اکانت گوگل آنالیتیکس

10- بر روی دکمه create کلیک کنید.

11- اکنون اگر به صفحه اصلی هدایت نشدید، کافیست به آدرس https://analytics.google.com بروید. سپس بر روی علامت admin که در تصویر مشخص است کلیک کنید.

ترکینگ آی دی آنالیتیکس

12- در ستون دوم (property) به بخش tracking info بروید، بر روی tracking code کلیک کنید.

13- صفحه‌ای مشابه زیر نمایان می‌شود، در این صفحه Tracking ID را کپی کنید و این شناسه را محرمانه نگاه دارید.

نصب گوگل آنالیتیکس

اکنون شما یک حساب گوگل آنالیتیکس دارید که به سایتتان متصل است، اما این حساب اجازه دسترسی به داده‌های سایت شما را ندارد. برای اینکه GA بتواند اطلاعات را از سایت شما بردارد، باید Tracking ID را در بخش مدیریت پرستاشاپ وارد کنید. این مورد را در مرحله دوم به شما آموزش داده‌ایم.

 

مرحله دوم: آموزش اتصال گوگل آنالیتیکس به پرستاشاپ

یک راه ساده برای اتصال آنالیتیکس به پرستاشاپ، استفاده از ماژول این برنامه است و ما نیز در این آموزش همین روند را در پیش گرفته‌ایم. اگر می‌خواهید بدانید ماژول چیست، توصیه می‌کنیم به صفحه ماژول پرستاشاپ مراجعه کنید.

1- وارد پنل ادمین سایت خود شوید.

2- از ستون سمت راست، به بخش "ماژول‌ها --> کاتالوگ ماژول" مراجعه کنید.

3- نام Analytics را در بخش جستجوی بالای صفحه وارد کنید.

4- ماژول Google Analytics که در تصویر مشخص شده است را بیابید.

نصب گوگل آنالیتیکس پرستاشاپ

5- بر روی دکمه "نصب" کلیک کنید و منتظر بمانید تا نصب تکمیل شود.

6- اگر ماژول نصب شده باشد، گزینه پیکربندی به جای نصب نمایش داده می‌شود. بر روی پیکربندی کلیک کنید.

7- صفحه‌ای مشابه زیر خواهید دید، در این صفحه باید شناسه‌ای را که در انتهای مرحله اول کپی کردید، وارد کنید.

ماژول گوگل آنالیتیکس پرستاشاپ

8- هر دو مورد را بر روی بله قرار دهید.

9- دکمه ذخیره را بزنید. یک پیغام سبزرنگ در بالای صفحه نمایش داده می‌شود.

 

چگونه مطمئن شویم که گوگل آنالیتیکس به درستی کار می‌کند؟

ابتدا به صفحه اصلی سایت خود بروید و چند دقیقه آنجا بمانید. سپس در عین همین حال، در یک صفحه مرورگر، به آدرس گوگل آنالیتیکس https://analytics.google.com بروید و منتظر بمانید تا عدد 0 در بخش real time به 1 و یا بیشتر تبدیل شود. اگر این عدد 0 باقی نماند، یعنی فروشگاه پرستاشاپ شما به درستی به گوگل آنالیتیکس متصل شده است.

 

کلام نهایی

گوگل آنالیتیکس به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته است و می‌توانیم گزارش‌های جذابی از آن به دست آوریم، پس معطل چه هستید؟ همین حالا گوگل آنالیتیکس را به فروشگاه پرستاشاپ خود وصل کنید و از این آمار فوق‌العاده لذت ببرید.

در این مطلب ابتدا در مورد گوگل آنالیتیکس و دلایل اهمیت آن صحبت کردیم و در ادامه به سراغ آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی پرستاشاپ رفتیم... سپاسگزاریم که تا انتها همراه ما بودید، منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستیم...

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از: