خطای 500 پرستاشاپ

حالا که شما اینجا هستید، احتمالا با این مشکل مواجه شدید و هنگام مدیریت و یا گشت و گذار در سایت، با صفحه سفید و خطای HTTP 500 در پرستاشاپ برخورد کردید.

این ارور ممکن است به دلایل مختلفی رخ داده باشد، به خصوص هنگامی که در حال تلاش برای بارگذاری و نصب ماژول یا قالب هستید. جای نگرانی نیست و باید بدانید این خطا، یک ارور معمول در پرستاشاپ است. در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چطور با خطای 500 پرستاشاپ دست و پنجه نرم کنید و آن را از بین ببرید.

گاهی اوقات می‌توان با وجود خطای 500 در بعضی صفحات و بخش‌ها، همچنان کار را ادامه داد، اما اصلا توصیه نمی‌کنیم! شما باید در اسرع وقت این مشکل را حل کنید، زیرا ممکن است این مشکل برای کاربران ایجاد مزاحمت کند و اجازه ندهد آنها از شما خرید کنند، پس با ما همراه باشید...

آنچه خواهید دید:

1- خطای HTTP 500 پرستاشاپ چیست؟

2- چطور دلیل خطای 500 پرستاشاپ را پیدا کنیم؟

3- آموزش رفع خطای 500 در پرستاشاپ

 

1- خطای HTTP 500 پرستاشاپ چیست؟

زمانی‌که سرور (server) سایت، نتواند به یک درخواست رسیدگی کند و پاسخ دهد، ارور HTTP 500 را برمی‌گرداند و نشان می‌دهد. ممکن است این درخواست در زمان‌ و شرایطی دیگر، پاسخ صحیح دریافت کند، اما در یک موقعیت خاص با مشکل مواجه شود و درنتیجه خطای 500 دریافت کند.

درواقع پرستاشاپ زمانی‌که با یک خطا روبرو می‌شود و اجرای روند برنامه به مشکل برخورد می‌کند، به جای نمایش دادن عنوان و توضیحات خطای اصلی، خطای 500 را نمایش می‌دهد. (بدون توجه به دلیل و نوع خطا)؛ دقت کنید که خطایی که اتفاق افتاده، خطایی‌ست که باعث توقف برنامه می‌شود!

با توجه به این نکته میتوان خطای ۵۰۰ را یک خطای نمایشی برای تمام خطاهای مختلف و احتمالی در روند اجرای برنامه پرستاشاپ دانست.

اما چرا پرستاشاپ چنین رفتاری نشان می‌دهد؟

از آنجایی که عنوان و توضیحات خطای اصلی، ممکن است باعث لو رفتن اطلاعات شود، پرستاشاپ چنین روندی را در پیش گرفته‌است و به جای هر خطایی، ارور 500 را نمایش می‌دهد. بدین صورت امنیت فروشگاه شما نیز بالاتر می‌رود. (راهکارهای افزایش امنیت پرستاشاپ را از دست ندهید!)

خطای 500 به شکل‌های مختلفی ممکن است به نمایش دربیاید، مانند:

"Error 500 - Internal server error"
"Error 500"
"HTTP Error 500"

درست است خطای 500 می‌تواند برای یک فروشگاه اینترنتی، وحشتناک به نظر برسد، اما نگران نباشید! آنقدرها هم سخت و غیرقابل حل نیست!

خطای صفحه سفید پرستاشاپ

همانطور که اشاره کردیم، دلیل اصلی خطای 500 به شما نمایش داده نمی‌شود، برای کشف علت خطا و البته رفع آن، ابتدا باید حالت عیب‌یابی در پرستاشاپ را فعال کنید؛ در بخش بعدی به آموزش این موضوع می‌پردازیم...


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: راهنمای تنظیمات ایمیل پرستاشاپ

 

2- چطور دلیل خطای 500 پرستاشاپ را پیدا کنیم؟

گفتیم که پرستاشاپ هنگام مواجهه با مشکل، به صورت سربسته، خطای http 500 نشان می‌دهد و ما می‌مانیم و یک دنیا نگرانی که نمیدانیم حتی چه چیزی باعث به وجود آمدن خطا شده و اصلا چه‌کار باید بکنیم!

معمولا سرورها، اطلاعات بیشتر در مورد این خطا را مخفی می‌کنند و نشان نمی‌دهند. پس اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این ارور دریافت کنید، باید تغییراتی در پرستاشاپ انجام دهید. حالتی به نام عیب‌یابی دقیقا با همین هدف وجود دارد...

 

فعالسازی حالت عیب یابی در پرستاشاپ

پرستاشاپ می‌تواند گزارش‌هایی در مورد خطا و ارور به شما ارائه کند، کافیست حالت "عیب‌یابی" یا debugging را فعال کنید؛ در ادامه نحوه فعالسازی حالت عیب یابی در پرستاشاپ را به شما آموزش می‌دهیم.

 

برای پرستاشاپ نسخه 1.5.3 به بعد (شامل پرستاشاپ 1.6 و 1.7)

1- در هاست، به بخش مدیریت فایل بروید.

2- به پوشه config بروید و فایل defines.inc.php را باز کنید.

3- در خط 29، دستور زیر را  پیدا کنید:

;define('_PS_MODE_DEV_', false)


و سپس با کد زیر جایگزین کنید:

;define('_PS_MODE_DEV_', true)

فعالسازی حالت عیب یابی پرستاشاپ

 

برای پرستاشاپ 1.7؛ فعالسازی حالت عیب‌یابی از طریق پنل مدیریت

اگر بخش مدیریت سایت در دسترس است، می‌توانید از این طریق برای فعالسازی حالت دیباگ اقدام کنید.

کافیست در منوی اصلی پیشخوان به بخش پارامترهای پیشرفته و قسمت کارایی مراجعه کنید و حالت عیب‌یابی را فعال نمایید.

فعال کردن دیباگ در پرستاشاپ

در این بخش 3 گزینه وجود دارد:

  • ماژولهای غیرپرستاشاپی غیرفعال شود: اگر این گزینه را فعال کنید، ماژول‌هایی که بارگذاری و نصب کرده‌اید، غیرفعال می‌شوند و فقط ماژول‌هایی که از طریق پرستاشاپ نصب شده‌اند باقی می‌مانند.
  • تمام اوررایدها غیرفعال شود: با فعال شدن این گزینه، بازنویسی کلاس‌ها غیرفعال می‌شود. (در برنامه نویسی اصطلاحی به نام override وجود دارد و مختص زمانیست که شما یک تابع را به چند شکل بازنویسی می‌کنید و هر شکل برای یک شرایط خاص استفاده می‌شود.)
  • حالت عیب‌یابی: این گزینه را فعال کنید تا debug اجرا شود و بتوانید خطاها را جزئی ببینید و رفع کنید.

 

افزایش فروش پرستاشاپ با فروش ضربدری

 

3- آموزش رفع خطای 500 در پرستاشاپ

همانطور که گفتیم خطای ۵۰۰ صرفا یک خطای نمایشی برای خطاهای مختلف در صورت غیرفعال بودن حالت عیب یابی است ، با فعال کردن حالت عیب یابی شما جزئیات خطای اصلی را مشاهده می کنید و به دنبال راه حل مناسب باتوجه به عنوان و توضیحات خطا باشید.

باتوجه به اینکه در اکثر موارد این خطاها باعث عدم بالا آمدن سایت می شوند بهتر است به یک متخصص پرستاشاپ مراجعه کنید تا مشکل را با دقت بررسی فنی کرده و برطرف کند. البته می توانید عنوان خطا در گوگل جستجو کنید تا در صورتی که خطای پرتکراری بود و از راه حل موارد مشابه استفاده کنید.

پیدا کردن راه حل در بخش بحث و گفتگو پرستایار

در صورتی که به هر دلیلی امکان رفع خطا رو نداشتید ، می توانید از بخش بحث و گفتگو پرستایار برای مطرح کردن مشکل خود و پیدا کردن راه حل کمک بگیرید. توصیه میکنیم که قبل از ایجاد گفتگو حتما عنوان خطا را جستجو کنید تا از گفتگوهای احتمالی قبلی استفاده نمایید.

کارشناس های پرستایار سعی میکند تا حد ممکن برای رفع مشکلات مطرح شده در بخش بحث و گفتگو راهنمایی های لازم رو انجام دهند.

انجمن گفتگوی پرستاشاپ

اکنون شما می‌توانید با استفاده از حالت عیب یابی، اطلاعات بیشتری در مورد این خطاها به دست آورید.

خلاصه از مهم ترین نکات گفته شده

  • خطای ۵۰۰ یک خطای نمایشی جایگزین برای خطاهای مختلف در پرستاشاپ است که باعث توقف برنامه می شوند.
  • برای نمایش عنوان و توضیحات خطای اصلی باید حالت عیب یابی در پرستاشاپ را فعال کنید.
  • برای فعال کردن حالت عیب یابی در پرستاشاپ ۱.۷ به مسیر «پارامترهای پیشرفته / کارایی» بروید.
  • برای فعال کردن حالت عیب یابی در پرستاشاپ ۱.۶ می توانید فایل defines.inc.php موجود در پوشه config را ویرایش کنید. (طبق آموزش متغیر ثابت _PS_MODE_DEV_ به حالت TRUE تغییر کند. )
  • برای پیدا کردن راه حل ، عنوان خطای اصلی را در گوگل جستجو کنید ، برخی از خطاها توسط کاربرهای دیگر هم مشاهده شده و راه حل آن در سایت های مختلف وجود دارد.
  • در صورت عدم پیدا کردن راه حل مناسب می توانید از انجمن گفتگو پرستاشاپ برای مطرح کردن مشکلتون و دریافت راهنمایی از پرستایار استفاده کنید.
  • بعد از رفع مشکل حتما حالت عیب یابی رو غیرفعال کنید.

 

کلام نهایی

خطای 500 یا صفحه سفید یکی از متداول‌ترین خطاهای پرستاشاپ است که جای نگرانی هم ندارد! با خواندن این مطلب، متوجه شدید که چطور علت خطا را پیدا کنید و سپس راه حل آن را پیدا کنید. 

تا به حال با این خطا مواجه شدید؟ راه حل شما برای رهایی از دست آن چه بوده است؟ برای ما بنویسید...

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از: