راه اندازی فروشگاه پرستاشاپ

امروزه همگی به خوبی متوجه اهمیت فروشگاه‌های اینترنتی شده‌ایم و می‌دانیم که این روش تا چه حد می‌تواند موثر باشد و فروش شما را چندبرابر کند.

اما وقتی اسم فروشگاه اینترنتی به گوش می‌خورد، یک مورد دیگر هم اهمیت پیدا می‌کند؛ اینکه چطور فروشگاه خود را راه اندازی کنیم؟ به خصوص اگر شما دانش برنامه‌نویسی نداشته باشید و یا در زمینه وب و اینترنت متخصص نباشید!

ما اینجاییم که به شما بگوییم نگران نباشید! پرستاشاپ یک فروشگاه ساز رایگان است که با استفاده از آن می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را همین حالا و بدون دانش تخصصی راه اندازی کنید.

در این مطلب 0 تا 100 راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با پرستاشاپ را به شما آموزش خواهیم داد، تا انتهای مطلب با ما باشید...

آنچه خواهید دید؛

1- پرستاشاپ چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟
2- آموزش نصب پرستاشاپ بر روی لوکال و هاست
3- آشنایی با پنل مدیریت پرستاشاپ
4- تنظیمات ضروری و اولیه پس از نصب
5- آموزش ایجاد محصول در پرستاشاپ
6- تنظیمات پرداخت و ارسال در فروشگاه اینترنتی

1- پرستاشاپ چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پرستاشاپ یک فروشگاه ساز رایگان است که در سال 2007 معرفی شد اما در همین مدت کم توانسته جایگاه بسیار خوبی در دنیای تجارت الکترونیک کسب کند و به یکی از مطرح‌ترین فروشگاه‌سازها به خصوص در ایران تبدیل شود.

در مطلب پرستاشاپ چیست؟ به طور مفصل و کامل در مورد این فروشگاه ساز محبوب صحبت کرده‌ایم، اما اگر بخواهیم دلایل عمده‌ی محبوبیت پرستاشاپ در ایران را بررسی کنیم، 4 مورد زیر اصلی‌ترین‌ها هستند:

  • کاملا رایگان و open source است. (یعنی کد آن به صورت آزاد در اختیار تمام کاربران قرار گرفته است.)
  • از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.
  • out of the box features است یعنی می‌توان ویژگی‌ها و عملکردهای مختلفی تحت عنوان ماژول و افزونه به پرستاشاپ اضافه کرد.
  • کار با آن بسیار ساده است و خیلی راحت می‌توانید فروشگاه خود را مدیریت کنید.
      

پرستاشاپ چیست

پرستاشاپ ویژگی‌های بسیار خوبی دارد و قابلیت شخصی سازی در آن، وجود دارد، حتی می‌توانید خودتان یک برنامه و ماژول برای پرستاشاپ بنویسید، البته باید برنامه نویس باشید!

اما در کل اگر می‌‌خواهید خیلی سریع و راحت یک فروشگاه اینترنتی بسازید و فروش خود را راه‌اندازی کنید، پرستاشاپ یک گزینه‌ی بسیار مناسب است. در ادامه به شما می‌گوییم که چطور یک فروشگاه را تنها در 4 گام راه اندازی کنید.

  

2- آموزش نصب پرستاشاپ بر روی لوکال و هاست

در این مرحله شما می‌دانید پرستاشاپ چیست و قصد دارید اولین فروشگاه اینترنتی خود را به وسیله آن، راه‌اندازی کنید. یک توصیه دوستانه برای شما داریم!

برای آزمون و خطا و تست کردن ویژگی‌ها و عملکردهای جدید، حتما یک نسخه از فروشگاه خود را روی سیستم لوکال (محلی) داشته باشید. همچنین اگر در ابتدای راه هستید، برای یادگیری از این نسخه می‌توانید استفاده کنید.

برای نصب پرستاشاپ روی لوکال، باید ابتدا یک شبیه ساز سرور و هاست نصب کنید و سپس تنظیمات پایگاه داده را انجام دهید و فروشگاه خود را نصب کنید. آموزش کامل این روش را در مطلب آموزش نصب پرستاشاپ روی کامپیوتر ببینید.

اما بالاخره یک لحظه می‌رسد که باید پا به عرصه میدان بگذارید و کاملا واقعی و جدی فروشگاه خود را در فضای اینترنت و وب قرار دهید. برای اینکار، باید پرستاشاپ را بر روی یک هاست در اینترنت نصب کنید و همچنین یک دامنه مناسب انتخاب نمایید.

آموزش نصب پرستاشاپ روی هاست را بخوانید تا خیلی سریع و راحت اولین گام مهم برای راه اندازی فروشگاه پرستاشاپ را با قدرت بردارید.

نصب پرستاشاپ

3- آشنایی با پنل مدیریت پرستاشاپ

پس از آنکه پرستاشاپ با موفقیت نصب شد، باید کار با پیشخوان مدیریت را یاد بگیرید و درک کنید کدام بخش‌ها مخصوص چه کارهایی هستند.

درواقع پرستاشاپ دو وجهه‌ی اصلی دارد: 1-فرانت و بخشی که کاربر می‌بیند و 2-بخش بک اند و بخشی که مدیر سایت می‌بیند.

در مطلب شروع کار با پرستاشاپ به شما آموزش می‌دهیم که چطور با پنل مدیریت پرستاشاپ کار کنید و برای دسترسی به بخش‌های مختلف همچون ماژول‌ها و محصولات از چه طریق اقدام کنید.

 

4- تنظیمات ضروری و اولیه پس از نصب

گام بعدی راه اندازی فروشگاه پرستاشاپ، پس از شناخت و آشنایی با پنل مدیریت، این است که تنظیمات اولیه را انجام دهید.

تنظیماتی همچون اضافه کردن لوگو و برند به فروشگاه، ویرایش هدر و فوتر، تغییر در صفحه‌های فروشگاه و وارد کردن اطلاعات مختلف و ... همه و همه را در مطلب تنظیمات اولیه پرستاشاپ ببینید.

اما یک مورد دیگر برای راه اندازی فروشگاه مهم است و آن این است که واحد ارزی تومان را به فروشگاه اضافه کنید. به صورت پیشفرض، واحد ریال به عنوان واحد پولی ایران فعال است، اما برای فعالسازی تومان، از آموزش اضافه کردن تومان به پرستاشاپ استفاده کنید.

محصولات پرستاشاپ

5- آموزش ایجاد محصول در پرستاشاپ

یادتان که نرفته، هدف اصلی ما از ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، فروش بیشتر محصولات و یا ارائه خدمات است. در این گام و پس از انجام تنظیمات اولیه پرستاشاپ، به سراغ ساخت محصول می‌رویم.

شما می‌توانید محصولات خود را به چند شکل مجازی، فیزیکی و پکیج ارائه کنید، تصاویری برا محصولات وارد کنید و توضیحات موردنیاز را بنویسید. همچنین می‌توانید تنظیمات سئوی محصولات را انجام دهید، میزان موجودی انبار و قیمت را تعیین کنید.

آموزش ساخت محصول در پرستاشاپ برای شماست، شمایی که می‌خواهید محصولات خود را بدون عیب و نقص در پرستاشاپ وارد کنید.

 

6- تنظیمات پرداخت و ارسال در فروشگاه اینترنتی

پرداخت و ارسال از مهم‌ترین ویژگی‌های فروشگاه‌های اینترنتی هستند. در وهله اول فروشگاه شما باید از روش‌های مدرن پرداخت پشتیبانی کند، روش‌هایی مانند کارت به کارت و پرداخت اینترنتی و سپس امنیت این روش‌ها را تضمین کنید.

در مطلب تنظیمات پرداخت در پرستاشاپ، هرآنچه در مورد روش‌های پرداخت پرستاشاپ نیاز دارید بدانید را گفته‌ایم و قدم به قدم به شما آموزش می‌دهیم که چطور انواع روش‌های پرداخت را فعال کنید و مورد استفاده قرار دهید.

اما پس از پرداخت چه می‌شود؟ باید تنظیمات ارسال را نیز به درستی انجام دهید تا کاربر با روش‌های مختلف محصول خود را بتواند دریافت کند، مثلا با پیک موتوری یا پست پیشتاز.

در دوره آموزش کاربردی پرستاشاپ، مطالبی در مورد روش‌های ارسال در پرستاشاپ نوشته‌ایم که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

در این گام، راه اندازی فروشگاه پرستاشاپ به اتمام می‌رسد و شما پس از گذراندن این آموزش و انجام تنظیمات لازم، یک فروشگاه پرستاشاپ خواهید داشت و می‌توانید روند بازاریابی و فروش خود را آغاز نمایید.

راه اندازی فروشگاه پرستاشاپ

کلام نهایی

طی چند هفته‌ی گذشته کم کم آموزش‌های مختلفی در مورد پرستاشاپ تولید و ارائه کردیم که در نهایت این محتواها در کنار همدیگر، راه اندازی 0 تا 100 فروشگاه پرستاشاپ را شامل می‌شوند.

اما مقالات و آموزش‌های مهم دیگری هم داریم که در آکادمی ما می‌توانید ببینید. هدف ما این است که شما راحت‌تر و بهتر فروشگاه اینترنتی مورد نیاز خود را راه‌اندازی و مدیریت کنید. امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما قرار بگیرد، اگر همچنان سوالی دارید که پاسخ داده نشده، کافیست برای ما بنویسید....

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.