فعالسازی cdn پرستاشاپ

همه می‌دانیم سرعت یک سایت چقدر برای کاربر، گوگل و سئو مهم است، پس از این موضوع عبور می‌کنیم... اما یکی از روش‌های افزایش سرعت برای هر سایت و فروشگاهی در فضای اینترنت، استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتواست.

پیش از این در مطلب تکنیک‌های افزایش سرعت پرستاشاپ نیز به موضوع CDN اشاره کردیم، که توصیه می‌کنم برای آگاهی از روش‌های دیگر حتما آن مقاله را مطالعه کنید. اما برویم سراغ CND، همراه ما باشید...

آنچه خواهید دید:

CDN چیست؟

مزایا و اهمیت استفاده از CDN برای پرستاشاپ

آموزش فعالسازی CDN در پرستاشاپ

  • گام 1: خرید و اتصال CDN به دامنه
  • گام 2: فعالسازی CDN در پرستاشاپ

CDN چیست؟

CDN سرواژه‌ی عبارت  content delivery network است به معنای شبکه توزیع محتوا. CDN به این صورت است که گروهی از سرورها که در محل‌های جغرافیایی متفاوتی هستند، با یکدیگر کار می‌کنند تا محتوای موجود در اینترنت، سریعتر تحویل داده شود.

درواقع cdn اجازه می‌دهد که بخش‌ها و جنبه‌هایی از محتواهای اینترنتی که برای لود صفحه ضروری هستند، سریعتر منتقل و دانلود شوند، مثلا فایل‌های js، تصاویر، ویدیوها، کدهای HTML صفحات و ...

جمعیت سرویس‌های CDN نیز روز به روز در حال افزایش است و مزایایی که داشته باعث شده قدرتمندتر شود که در بخش بعدی این مزایا را بررسی می‌کنیم... اما پیش از آن، بگذارید روند کاریِ CDN را ساده‌تر بگویم:

اگر شما در پرستاشاپ خود از CDN استفاده کنید، وقتی یک کاربر از آمریکا درخواست باز کردن سایت شما را داشته باشد، یک نسخه از سایت و اطلاعات شما از نزدیکترین سرور به آمریکا، برای او فرستاده می‌شوند.

حالا اگر یک کاربر در ایران درخواست دیدن سایت را داشته باشد، اطلاعات از نزدیکترین سرور به ایران، برای کاربر بارگذاری می‌شونبه نمایش در می‌آیند.

پس CDN مبتنی بر موقعیت جغرافیایی کاربر عمل می‌کند و سعی می‌کند با کم کردن فاصله جغرافیایی، سرعت دریافت اطلاعات توسط کاربر را بالاتر ببرد.

به تصویر زیر توجه کنید، در این تصویر عملکرد CDN مشخص است:

استفاده از cdn

مزایا و اهمیت استفاده از CDN برای پرستاشاپ

مزایای استفاده از CDN وابسته به حجم و سایز سایت و فروشگاه شما، متفاوت هستند اما به طور کلی 4 مزیت عمده برای CDN ارائه می‌کنیم:
 

1- بهبود سرعت لود فروشگاه:

همانطور که بالاتر هم گفتیم، چون برای لود اطلاعات، از سرورِ نزدیک به موقعیت جغرافیایی کاربر، استفاده می‌شود؛ سرعت لود سایت نیز افزایش می‌یابد. هرچقدر هم سرعت سایت بهتر باشد، کاربر تجربه بهتری خواهد داشت و هم فروش شما افزایش می‌یابد هم گوگل راضی‌تر خواهد بود.

2- افزایش امنیت سایت:

مکانیزم CDN به صورتی عمل می‌کند که جلوی حملات مخرب و به خصوص حملات DDOS را می‌گیرد و در نهایت امنیت سایت را بهبود می‌بخشد. اگر به این مورد علاقمندید، مقاله راهکارهای افزایش امنیت پرستاشاپ را بخوانید.
 

3- کاهش هزینه پهنای باند:

هزینه هاست و سرور اصلی، از مهم‌ترین و پایه‌ترین هزینه‌های یک فروشگاه اینترنتی است. استفاده از CDN به دلیل بهینه‌سازی‌ها و مکانیزم‌های مختلف، باعث می‌شود که استفاده از سرور اصلی شما کاهش یابد و درنتیجه هزینه هاست، کمتر شود.

4- افزایش دسترس پذیری محتواها:

وقتی ترافیک و ورودی سایت‌های عادی افزایش یابد، به احتمال زیاد این سایت‌ها با خطا مواجه می‌شوند و عملکرد آنها مختل خواهد شد، البته گاهی هم ممکن است مشکلات سخت‌افزایش پیش بیاید و سایت از دسترس خارج شود. استفاده از CDN باعث می‌شود در صورت افزایش ترافیک سایت و یا خرابی، فروشگاه پرستاشاپ شما همچنان در دسترس باشد.

مزایای استفاده از cdn

آموزش فعالسازی CDN در پرستاشاپ

تا اینجا، در مورد CDN و مزایای آن صحبت کردیم، اما برویم سراغ اصل مطلب؛ چطور می‌توانید CDN را در پرستاشاپ فعال کنید؟ همراه ما باشید تا به پاسخ برسید...

گام 1: خرید و اتصال CDN به دامنه

پیش از هرکاری، شما باید یک سرویس CDN رایگان یا غیررایگان تهیه کنید، توصیه می‌کنیم از سرویس‌های غیررایگان استفاده کنید، این سرویس‌ها امن‌تر هستند و سرعت و امکانات بهتری نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

اما اگر می‌خواهید با سرویس‌های رایگان امتحان کنید، CDN رایگان ابرآروان و یا cloudflare گزینه‌های خوبی برای شروع هستند...

1- ابتدا در سایت ارائه دهنده CDN عضو شوید و سرویس مدنظرتان را درخواست دهید. (ما سرویس CDN ابرآروان را انتخاب کردیم...)

وقتی وارد پنل کاربری ابرآروان شوید، کافیست به بخش CDN مراجعه کنید تا چنین تصویری ببینید:

فعالسازی cdn

2- با کلیک کردن روی دکمه "افزودن دامنه جدید" می‌توانید دامنه فروشگاه خود را وارد کنید و CDN را برای آن فعال کنید.

استفاده از cdn

3- با قوانین موافقت کنید و ادامه دهید.

cdn رایگان ابرآروان

4- در این صفحه می‌توانید دو آدرس مربوط به DNS را ببینید، این دو آدرس را باید در تنظیمات مربوط به دامنه خود وارد کنید.

استفاده از cdn برای پرستاشاپ

همچنین در این صفحه باید روی علامت ابر خاکستری کلیک کنید و دکمه فعالسازی را انتخاب نمایید تا سرویس فعال شود و ابر به رنگ آبی دربیاید!

نکته:

این دو آدرس را گم کردید؟ نگران نباشید!

اگر در منوی سمت راست روی دکمه CDN کلیک کنید، می‌توانید آدرس dnsها را ببینید.

5- اکنون به کارگزاری که دامنه خود را خریدید، مراجعه کنید. (معمولا دامنه‌های ir از irnic خریداری می‌شوند.)

6- وارد بخش تنظیمات کارگزار دامنه یا NS Record شود و اطلاعات DNSها را ویرایش کنید.

فعالسازی cdn

با توجه به سرویس انتخابی شما، ممکن است اعمال شدن تغییر DNSها، بین 24 تا 72 ساعت طول بکشد، تا زمانی که چنین تصویری ببینید:

cdn

اکنون کارِ ما با این قسمت تمام شده و باید برویم سراغ فعالسازی سی دی ان در پرستاشاپ...

 

گام 2: فعالسازی CDN در پرستاشاپ

حالا شما یک سرویس CDN فعال دارید که تنظیمات آن در دامنه سایت نیز اعمال شده است و باید در بخش مدیریت پرستاشاپ، اطلاعات آن را وارد کنید.

1- ابتدا به پنل مدیریت فروشگاه پرستاشاپ مراجعه کنید.

2- در منوی اصلی، به مسیر پارامترهای پیشرفته>>کارایی بروید.

3- در این صفحه ابتدا باید گزینه‌های مربوط به CCC را فعال کنید. (اگر پرستاشاپ شما قدیمی است، برای اینکار هر گزینه‌ای به جز "High risk HTML compression"  یا "فشرده‌سازی پرریسک HTML" را فعال نمایید.) سپس تنظیمات را ذخیره کنید.

فعالسازی ccc پرستاشاپ

4- در ادامه همین صفحه، در بخش media servers یا سرورهای رسانه، آدرس CDNی که دریافت کردید را وارد کنید. در مورد مدیا سرور، قبلا مفصل صحبت کرده‌ایم، آموزش فعالسازی مدیا سرور در پرستاشاپ را ببینید؛ نکاتی در آن مقاله وجود دارد که باید برای CDN رعایت کنید، مثلا اینکه فایل‌های شما باید سینک و یکسان باشند!

اضافه کردن cdn به پرستاشاپ

5- در انتها بر روی ذخیره کلیک کنید و تمام.

 

کلام نهایی

استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتوا علاوه بر بهبود سرعت لود پرستاشاپ، امنیت فروشگاه شما را نیز بهبود می‌بخشد و انتخاب مناسبی برای هر سایت محسوب می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات فعالسازی CDN در پرستاشاپ را به شما یادآور شویم، اگر زمان فعالسازی با مشکل مواجه شدید و یا سوالی داشتید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید...

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از:

cloudflare.com