برچسب گذاری پرستاشاپ

کلمه تگ یا برچسب اصطلاحی‌ست که به نوعی نشان‌دهنده دسته‌بندی است، به خصوص در فروشگاه‌های اینترنتی که بیانگر دسته‌بندی محصولات است. بنابراین کاربرد برچسب در پرستاشاپ، دسته‌بندی بهتر محصولات است.

برچسب‌ها روند پیدا کردن یک محصول را برای کاربر، سریعتر و راحت‌تر می‌کنند و با ویژگی‌هایی که به محصولات اختصاص می‌دهند، ابتدا تجربه کاربر را بهبود می‌بخشند و در ادامه فروش شما را افزایش می‌دهند.

هر آنچه در مورد برچسب یا تگ در پرستاشاپ لازم است بدانید را در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم، همراه ما بمانید...

آنچه در ادامه خواهید دید:

  • برچسب یا تگ چیست؟ + اهمیت آن در پرستاشاپ
  • تفاوت برچسب و شاخه در پرستاشاپ
  • نکات مهم درباره تگ محصولات
  • آموزش ایجاد برچسب در پرستاشاپ
  • مهم‌ترین مشکلات برچسب گذاری در پرستاشاپ

 

برچسب یا تگ چیست؟ + اهمیت آن در پرستاشاپ

فرض کنید کاربر به دنبال یک محصول است و نام دقیق آن را به خاطر ندارد، در این حالت، او عباراتی نزدیک به مشخصات محصول را جستجو می‌کند. این عبارات همان برچسب‌هایی هستند که باید اضافه کنید، اگر این برچسب‌ها برای محصول شما فعال نباشند، کاربر آن را پیدا نمی‌کند و فکر می‌کند شما چنین محصولی ندارید و درنهایت صفحه را می‌بندد و می‌رود...

درواقع برچسب یا Tag محصول، ویژگی‌های محصول را بیان می‌کند و می‌تواند شامل مشخصات آن محصول باشد. ویژگی‌هایی که در دسته‌بندی و شاخه جای نگرفته‌اند و از طرفی مهم هستند.

به عنوان مثال در تگ محصول می‌توانید از نام محصول، اطلاعات، بارکد، قیمت و ... استفاده کنید.

اهمیت برچسب در پرستاشاپ

اگر بخواهیم برای استفاده از برچسب محصولات در پرستاشاپ، دلیل بیاوریم، 2 علت زیر، قطعا در لیست خواهند بود:

1- دسته‌بندی و نظم بهتر

برچسب محصول، اطلاعاتی در مورد محصول ارائه می‌کند و می‌گوید دقیقا این محصول چیست و چه خصوصیاتی دارد، بنابراین به دسته‌بندی و نظم بهتر فروشگاه کمک می‌کند. مثلا اگر یک دسته بندی تحت عنوان "شلوار" داشته باشید، می‌توانید از برچسب‌های: پارچه‌ای، جین، بگ، راسته و ... استفاده کنید.

2- بازاریابی بهتر

کاربر با دیدن محصولات دارای یک برچسب می‌تواند بهتر و درست‌تر انتخاب کند، همچنین می‌تواند راحت‌تر به محصول مدنظر دسترسی داشته باشد. به طورکلی استفاده از برچسب، یک روش بازاریابی خوب، محسوب می‌شود.

در ادامه به شما می‌گوییم که برچسب و شاخه در پرستاشاپ چه تفاوتی دارند...

 

مطالب بیشتر: آموزش تنظیمات جامع ایمیل در پرستاشاپ

 

تفاوت برچسب و شاخه در پرستاشاپ

دسته‌بندی (شاخه) و برچسب، مکانیسم تقریبا مشابهی دارند، هر دو به ویژگی‌های محصولات اشاره می‌کنند و لیستی از محصولات را در برمی‌گیرند. اما قطعا تفاوت‌هایی دارند که باعث شده این دو حالت از یکدیگر متمایز شوند!

  • دسته بندی

دسته‌بندی‌ها معمولا برای موضوعات و ویژگی‌های کلی و عمومی‌تر استفاده می‌شوند و همچنین دارای سلسه مراتب هستند، یعنی یک دسته‌بندی می‌توانید چند زیردسته داشته باشد.

معمولا تعداد دسته‌بندی‌هایی که در سایت وارد می‌کنیم، کمتر از تعداد برچسب‌هاست، اگر می‌خواهید روش کار با دسته بندی را یاد بگیرید، آموزش مدیریت شاخه‌ها در پرستاشاپ را ببینید.

 

  • برچسب

اما برچسب‌ها بر خلاف دسته‌بندی‌ها، برای طبقه‌بندی جزئی‌تر استفاده می‌شوند و به ویژگی‌هایی می‌پردازند که خاص‌تر است. برچسب‌ها سلسه مراتب ندارند و نمی‌توانید یک برچسب را زیرمجموعه‌ی برچسب دیگر قرار دهید. درضمن انتخاب دسته‌بندی برای یک مطلب ضروری‌ست اما برای برچسب این چنین نیست.

آموزش برچسب نویسی

آموزش ایجاد برچسب در پرستاشاپ

پرستاشاپ به صورت پیش‌فرض، امکان اضافه کردن برچسب برای محصولات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، این بخش معایب و کمبود‌های زیادی دارد که در قسمت بعدی به آنها می‌پردازیم، اما اینجا می‌خواهیم بگوییم که چطور در پرستاشاپ برچسب ایجاد کنید....

1- در پنل مدیریت پرستاشاپ و منوی اصلی، به مسیر پارامترهای فروشگاه>>جستجو بروید.

2- در این صفحه، به تب "برچسب‌ها" بروید.

اضافه کردن برچسب در پرستاشاپ

3- برای ایجاد کردن برچسب جدید، کافیست بر روی دکمه افزودن برچسب در بالا سمت چپ صفحه کلیک کنید.

4- در این صفحه می‌توانید مشخصاتی همچون: نام، زبان و محصول را برای یک تگ یا برچسب انتخاب کنید.

آموزش ایجاد تگ در پرستاشاپ

5- در انتها بر روی دکمه ذخیره کلیک نمایید تا برچسب ایجاد شود. اکنون در صفحه برچسب‌ها می‌توانید هر برچسب را ویرایش و یا حذف کنید.

اگر نمی‌دانید چطور یک محصول ایجاد کنید، آموزش اضافه کردن محصول به پرستاشاپ را ببینید. اما برویم سراغ مشکلات برچسب گذاری در پرستاشاپ  و البته راه‌حلی که برای آن داریم...

 

مهم‌ترین مشکلات برچسب گذاری در پرستاشاپ

همانطور که اشاره کردیم، بخش برچسب در پرستاشاپ وجود دارد، اما ایرادات زیادی دارد، ایراداتی همچون:

  • نمی‌توانید محتوایی برای صفحه برچسب ایجاد کنید، درنتیجه هرگاه کاربری وارد صفحه برچسب شود، هیچ توضیحی نمی‌بیند و این مورد هم از نظر سئو و هم تجربه کاربر، ضعف محسوب می‌شود.
  • آدرس (URL) صفحه، بهینه نیست و همچنین نمی‌توانید آن را به صورت شخصی‌سازی کنید و تغییر دهید.
  • عدم امکان ایندکس کردن صفحات! با ویژگی‌های پیشفرض پرستاشاپ نمی‌توانید کاری کنید که صفحه برچسب‌ها در موتورهای جستجو نمایش داده شود.
  • پرستاشاپ امکانی برای نمایش برچسب‌ها در صفحه درنظر نگرفته است!
  • تنظیمات خیلی کم و محدود

اما برای تمام این مشکلات، یک راه حل خوب داریم!

 

راه حل؛ استفاده از ماژول برچسب پرستاشاپ

یکی از ماژول‌های کاربردی ما در مجموعه پرستایار، ماژول برچسب پرستاشاپ است، این ماژول به شما امکان مدیریت حرفه‌ای برچسب‌ها را می‌دهد. همچنین می‌توانید برای هر برچسب یک صفحه به خصوص و حرفه‌ای طراحی کنید.

تعدادی از امکانات و ویژگی‌های ماژول برچسب پرستاشاپ:

ایجاد صفحه ویژه هر برچسب

امکان تعیین آدرس صفحه برچسب

مدیریت ایندکس صفحات

تعریف الگوی اتوماتیک برای اطلاعات برچسب

نمایش برچسب‌ها در صفحه محصول

تنظیمات صفحه برچسب، انتخاب متا، ساختار صفحه و ...

رنگ‌بندی برچسب‌ها

برای اطلاعات بیشتر و دریافت این ماژول، به صفحه زیر بروید:

ماژول برچسب محصولات برای پرستاشاپ

 

7 نکته طلایی درباره تگ محصولات در پرستاشاپ

حالا همه چیز را در مورد برچسب پرستاشاپ می‌دانید، اما در این بخش می‌خواهیم چند نکته حرفه‌ای و مهم به شما بگوییم که رعایت این موارد، به شما کمک می‌کند برچسب‌هایی حرفه‌ای ایجاد کنید...

1- به هیچ‌وجه برچسب تکراری و مشابه ایجاد نکنید!

اینکه شما دو صفحه در سایتتان داشته باشید که این 2 صفحه دارای محتوای مشابه و یکسانی باشند، از نظر گوگل و سئو، اتفاق خوبی نیست!

این صفحات duplicate یا تکراری شناخته می‌شوند و ممکن است هر دو از نتایج جستجو حذف شوند.

پس حتما مراقب باشید که دو برچسب یکسان ایجاد نکنید، مثلا اگر یک برچسب با نام گوشی هوشمند دارید، دیگر نیاز نیست یک برچسب با نام موبایل هم ایجاد کنید!

برچسب گذاری پرستاشاپ

2- برچسب یا شاخه؟

در مورد تفاوت برچسب و دسته‌بندی، بالاتر صحبت کردیم.

اما یک توصیه مهم: اگر محصولات موجود در یک برچسب، زیاد هستند، آن برچسب را به دسته‌بندی تبدیل کنید. سعی کنید موضوعات مهم و عمومی‌تر را در دسته‌بندی‌ها جای دهید.

به این فکر کنید که کاربر برای دیدن محصولات، معمولا از دسته بندی استفاده می‌کند و از آن بخش شروع به جستجو می‌کند، پس حتما برای موضوعات اصلی دسته بندی ایجاد کنید و این دسته‌ها را در دید مخاطب قرار دهید.

هچنین از ویژگی جستجوی لایه‌ای در صفحه هر دسته‌بندی استفاده کنید تا کاربر بهتر بتواند محصول مدنظر خود را پیدا کند. آموزش جستجوی لایه‌ای در پرستاشاپ را ببینید و این مورد را فعال کنید.

مراقب باشید که یک شاخه و برچسب مشابه ایجاد نکنید، دقیقا توضیحاتی که در مورد نکته قبل، گفتیم.

 

3- برچسب و سئو

به طور مستقیم نمی‌توان گفت که برچسب در سئو موثر است! به نظر می‌رسد برچسب برای فروش و بازاریابی، کاربرد بیشتری داشته باشد تا سئو.

اما اگر صفحات برچسب‌ها را ایندکس کنید، ممکن است از گوگل ورودی خوبی به دست آورید. (این موضوع تا حدی پیچیده است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، پس بدون اطلاعات، برچسب‌ها را ایندکس یا نوایندکس نکنید!)

 

4- بهینه‌سازی صفحه برچسب

صفحه برچسب را اول برای کاربر و بعد برای سئو بهینه کنید، سعی کنید متن کوتاهی در مورد این محصولات ارائه دهید و کاربر را راهنمایی کنید. همچنین عنوان مناسبی برای صفحه انتخاب کنید و از URL مناسب غافل نشوید.

نکته

از ساختار URL مناسب هم استفاده کنید، به مثال زیر دقت کنید:

https://prestayar.com/tag/prestashop-seo

https://prestayar.com/category/prestashop-tutorial

اولین مورد نشان‌دهنده تگ یا برچسب است و مورد دوم بیانگر صفحه دسته‌بندی‌ست...

5- برچسب‌ها را محدود کنید!

هر برچسب یک صفحه جدید در سایت شما ایجاد می‌کند، پس مراقب باشید از چه عباراتی استفاده می‌کنید، حتما از عبارات مرتبط و لازم بهره ببرید. معمولا توصیه می‌شود حدود 3 تا 5 برچسب را برای یک محصول در نظر بگیرید.

اما نباید بدون دقت و استراتژی، از تعداد زیادی برچسب استفاده کنید. از یک زاویه دیگر، بهتر است بگوییم استفاده نکردن از برچسب بهتر است تا استفاده از تعداد زیادی برچسب نامرتبط.

نکات برچسب نویسی

6- حذف کردن برچسب با دقت!

اگر می‌خواهید یک برچسب را حذف کنید، اول صفحه مربوط به آن را نوایندکس کنید و وقتی از نتایج جستجو حذف شد، برچسب را پاک کنید.

 

چطور بفهمیم یک صفحه ایندکس شده است یا خیر؟

آدرس صفحه را کپی کنید و به صورت زیر در گوگل جستجو کنید:

Site:url

به جای URL آدرسی که کپی کرده‌اید را وارد کنید.

اگر صفحه مدنظر در نتایج جستجو وجود داشت، پس ایندکس است.

7- از تگ‌ها و برچسب‌های قبلی استفاده کنید.

قرار نیست برای هر محصول یک برچسب ایجاد کنید و فقط همان محصول را در صفحه‌ی آن برچسب بگذارید!

از تگ‌هایی که قبلا استفاده کرده‌اید و مرتبط هستند برای محصولات جدید بهره ببرید و جلوی ایجاد صفحات تکراری و بدون استفاده را بگیرید.

 

کلام نهایی

در این مطلب به مفهوم تگ یا برچسب در پرستاشاپ پرداختیم، از روش ایجاد تگ گفتیم تا نکات حرفه‌ای در مورد انتخاب برچسب... اگر صفحات اصلی سایت را در رتبه 1 قرار دهیم، صفحات برچسب و دسته بندی در رتبه 2 یا 3 قرار می‌گیرند، پس باید به آنها توجه کنید.

یک روش دیگر برای افزایش فروش در پرستاشاپ نیز وجود دارد، آن هم فروش ضربدری‌ست! در مقاله فروش ضربدری در پرستاشاپ، در این مورد صحبت کردیم.

سعی کردیم مطالب و نکاتی که در مورد تگ باید بدانید را به شما بگوییم، اگر سوال و یا پیشنهادی در این باره دارید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید...

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.