پرستاشاپ چیست

با فراگیری کرونا، همه‌چیز در دنیای کسب و کار تغییر کرد. کسب و کارهای سنتی کم کم از رونق افتادند و درعوض کسب و کارهای اینترنتی خوش درخشیدند، همین مسئله باعث شد صاحبان کسب و کارهای سنتی نیز تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود بگیرند.

اما مگر راه اندازی فروشگاه اینترنتی به همین سادگی‌ست؟ همه که برنامه نویسی نمی‌دانند و هزینه راه اندازی نیز بالاست، پس این روش به صرفه نیست! اشتباه نکنید! شما می‌توانید با پرستاشاپ، راحت، سریع و بدون هزینه، فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.

در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل به سوال "پرستاشاپ چیست" پاسخ دهیم، اگر می‌خواهید در مورد این پلتفرم تجارت الکترونیک بیشتر بدانید، با ما همراه باشید...

   

پرستاشاپ چیست ؟

پرستاشاپ (prestashop) نام یک پلتفرم رایگان تجارت الکترونیک است. (منظور از تجارت الکترونیک، کسب درآمد از فضای اینترنت است.) به زبان ساده‌تر، پرستاشاپ یک فروشگاه ساز رایگان است.

این پلتفرم با اینکه سن کمی دارد اما در سرتاسر جهان مورد استقبال قرار گرفته و اکنون به یکی از معتبرترین فروشگاه سازها تبدیل شده است.

پرستاشاپ در سال 2007 و تحت عنوان یک پروژه دانشجویی در فرانسه ایجاد شد و مورد استفاده قرار گرفت و درحال حاضر حدود 270 هزار فروشگاه اینترنتی به وسیله آن ساخته شده‌اند و در حال کسب درآمد هستند.

این پلتفرم جذاب، open source است یعنی کد منبع آن به صورت آزاد در اختیار همگان قرار دارد، به وسیله زبان PHP نوشته شده و به صورت out of the box features فعال است.

out of the box features یعنی برخی ویژگی‌ها را می‌توانید به صورت جداگانه توسعه داد و سپس به فروشگاه اضافه کرد؛ همین ویژگی، پرستاشاپ را به یکی از قدرتمندترین فروشگاه سازها تبدیل کرده است. به این برنامه‌ها ماژول می‌گویند.

هر ماژول می‌تواند ویژگی و رفتار خاصی را برعهده بگیرد و نیازمندی‌های فروشگاه شما را برطرف سازد. چند نمونه ماژول را می‌توانید در "ماژول های پرستاشاپ" ببینید.

 

prestashop چیست

احتمالا اسم وردپرس را شنیده باشید، وردپرس و پرستاشاپ تا حدودی به همین شبیهند اما اهدافشان متفاوت است. وردپرس با هدف ساخت سایت، بلاگ و فروشگاه اینترنتی شکل گرفته است، اما پرستاشاپ با هدف اصلی ساخت فروشگاه اینترنتی به وجود آمده است و دقیقا مناسب این کار است.

فروشگاه ساز پرستاشاپ، به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و همین امر، کار را برای کاربران ایرانی بسیار راحت‌تر کرده است. درعین حال این پلتفرم از رابط کاربری جذاب و ساده‌ای بهره می‌برد که با استفاده از آن می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را به سادگی مدیریت کنید.

اکنون که می‌دانید فروشگاه ساز پرستاشاپ چیست، زمان آن رسیده که به سوال مهمی پاسخ دهیم. چرا باید پرستاشاپ را انتخاب کنیم؟ این پلتفرم چه مزایایی دارد که این همه فروشگاه در سرتاسر جهان، آن را انتخاب کرده‌اند؟

 

چرا باید فروشگاه خود را با پرستاشاپ بسازیم؟ (مزایای پرستاشاپ)

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، پرستاشاپ امکاناتی همچون بکاپ گیری حرفه‌ای، قابل اطمینان بودن، دسترسی آسان و پشتیبانی از زبان فراسی را فراهم کرده است. اما مزایای پرستاشاپ محدود به این موارد نمی‌شود، در ادامه چندین مزیت مهم این پلتفرم را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

1- هزینه راه اندازی = 0 !

جالب است بدانید که پرستاشاپ کاملا رایگان است و در ازای دانلود، نصب و استفاده از آن هیچ هزینه‌ای لازم نیست پرداخت کنید، حتی این پلتفرم کمیسیون فروش نیز از شما دریافت نمی‌کند!

همچنین open source بودن آن، به شما اجازه می‌دهد که فروشگاه خود را کاملا شخصی‌سازی کنید و همه چیز را مطابق با سلیقه خود پیش ببرید.

 

2- سهولت در استفاده

کدهای مربوط به پرستاشاپ، چه در سمت سرور، چه در سمت کاربر، تا حدی پیچیده و فنی هستند، اما نتیجه و رابطی که شما با آن سروکار دارید، به صورت بصری‌ و گرافیکی‌ست، همین مسئله باعث شده نصب پرستاشاپ و کار با آن بسیار راحت و آسان شود.

 

3- قابلیت شخصی سازی

تعداد ماژول‌ها و قالب‌های موجود برای پرستاشاپ، بسیار زیاد است و با استفاده از این‌ها می‌توانید فروشگاه خود را به شکل دلخواه دربیاورید و کارکردهای دلخواهتان را نیز به آن اضافه کنید. همچنین اگر کدنویسی بلد باشید، می‌توانید ماژول‌های دلخواه خود را طراحی کنید!

 

4- امکان پشتیبانی از چندین زبان

می‌توانید فروشگاه خود را به چند زبان زنده‌ی دنیا ترجمه کنید، پرستاشاپ از امکان چندزبانه بودن فروشگاه، پشتیبانی می‌کنند. همچنین این پلتفرم به زبان فارسی نیز ترجمه شده و در دسترس است.  با استفاده از ماژول مدیریار، بومی ساز پرستاشاپ، می‌توانید فروشگاه پرستاشاپ خود را بومی سازی کنید و تاریخ شمسی و واحد پولی تومان را به آن اضافه کنید.

 

5- سازگاری با گوگل و امکانات سئو

چندین و چند ماژول و پلاگین (افزونه) برای سئوی فروشگاه پرستاشاپی، منتشر شده است که می‌توانید از آنها در جهت بهبود سایت خود استفاده کنید. هرچقدر سئوی سایت شما بهتر باشد، ورودی بیشتری از گوگل دریافت خواهید کرد و افراد بیشتری شما را می‌بینند و درنتیجه میزان فروشتان بالاتر خواهد رفت.

 

مزایا و معایب فروشگاه ساز پرستاشاپ

6- اتصال آسان به درگاه پرداخت

هر فروشگاه اینترنتی، باید امکانی برای پرداخت آنلاین در نظر بگیرد، اگر از پرستاشاپ استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید با نصب ماژول درگاه پرداخت، این امکان را برای کاربران فراهم کنید.

 

7- بازاریابی و فروش بیشتر

پرستاشاپ ویژگی‌های خوبی در جهت بازاریابی، دراختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید بخش‌هایی برای همکاری در فروش، فروش ویژه، محصولات رایگان، اشانتیون، کد تخفیف و بازاریابی ایمیلی داشته باشید. البته پرستا شاپ صرفا محدود به این امکانات نیست و ویژگی‌های بسیار بیشتری برای استفاده دارد.

 

8- آمارگیر خوب

با پرستا شاپ می‌توانید آمارهای خوبی در مورد رفتار بازدیدکنندگان به دست آورید، همچنین اطلاعات و آمارهای کاملی در مورد میزان سفارش و فروش سایت خود خواهید داشت. تمام این آمارها به شما در جهت بهبود سایت و محصولات کمک می‌کنند.

 

9- به‌روزرسانی مرتب

تیم پرستاشاپ شامل چندین و چند توسعه دهنده است که دائما در حال کار بر روی آن هستند، به محض اینکه باگ و خطایی گزارش می‌شود، این افراد دست به کار می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان یک آپدیت جدید منتشر می‌کنند و شما می‌توانید نسخه پرستاشاپ خود را به راحتی ارتقا دهید. آموزش رایگان ارتقای پرستاشاپ می‌تواند در این مورد به شما کمک کند.

 

10- قالب‌ها و ماژول‌های زیاد

پرستاشاپ جامعه آماری خوبی دارد و همین موضوع باعث شده پلاگین‌ها و قالب‌های زیاد و متنوعی برای پرستاشاپ ساخته شود و در دسترس قرار بگیرد. همچنین انجمن‌هایی برای پشتیبانی و پرسش و پاسخ در این زمینه فعال هستند که خیال شما را از بابت مشکلات راحت می‌کنند. بد نیست نگاهی به انجمن بحث و گفتگوی ما بیاندازید!

 

معایب پرستاشاپ

هر پلتفرمی، مشکلات خاص خودش را دارد. نمی‌توان گفت پرستاشاپ کامل است، اما در حال رشد است و همین پیشرفت او را جذاب و پرطرفدار کرده است. در ادامه به 2 مشکل عمده‌ی کاربران هنگام کار با پرستاشاپ می‌پردازیم.

1- مشکلات امنیتی

برخی از کاربران معتقدند که به دلیل open source بودن، پرستاشاپ امن نیست! درصورتی که این حرف اصلا درست نیست. در هر سایتی با هر سیستمی، اگر مراتب امنیت و ایمن سازی را رعایت نکنید، با مشکل مواجه می‌شوید. کافیست گواهی ssl را دریافت کنید و چند نکته‌ی امنیتی ساده را رعایت کنید تا سایت شما نیز ایمن شود.

 

2- عدم سازگاری ماژول‌ها

گاهی اوقات با ارتقای پرستاشاپ، ممکن است برخی ماژول‌ها به درستی اجرا نشوند، حتما پیش از ارتقا، از فروشگاه خود بکاپ بگیرید تا در صورت بروز مشکل، اطلاعات شما حذف نشوند.

همچنین ممکن است پس از آپدیت کردن ماژول‌ها نیز به باگ و خطا برخورد کنید، که در این صورت می‌توانید مسائل و مشکلاتتان را در انجمن‌های پرستاشاپی (مانند انجمن بحث و گفتگوی ما) مطرح کنید.

 

پرستاشاپ چیست

آیا بدون دانش برنامه نویسی هم می‌توانیم از پرستاشاپ استفاده کنیم؟

بله – در بخش مزایای پرستاشاپ نیز به این نکته اشاره کردیم. استفاده از پرستاشاپ بسیار ساده است و از آنجایی که به صورت گرافیکی کارها قابل انجام هستند، لازم نیست نگران موضوع برنامه نویسی باشید.

بدون دانش برنامه نویسی هم می‌توانید از پرستاشاپ استفاده کنید، کافیست آن را دانلود و نصب کنید، به همین سادگی!

 

پرستاشاپ را از کجا دانلود و نصب کنیم؟

با مراجعه به صفحه دانلود در سایت رسمی پرستاشاپ یعنی آدرس https://www.prestashop.com/en/download آخرین نسخه پرستاشاپ را دانلود کنید و مورد استفاده قرار دهید.

به زودی آموزشی در مورد نحوه نصب پرستاشاپ، منتشر خواهیم کرد، حتما ما را دنبال کنید.

  

کلام پایانی

پرستاشاپ یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) محسوب می‌شود که در حوزه تجارت الکترونیک کاربرد دارد. پرستاشاپ یک فروشگاه ساز است که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

اکنون پرستاشاپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین فروشگاه سازها شناخته می‌شود و در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. توصیه می‍‌کنیم حتما مقاله 0 تا 100 راه اندازی فروشگاه پرستاشاپ را ببینید...

در این مقاله ابتدا به سوال پرستاشاپ چیست پاسخ دادیم و سپس مزایا و معایب این پلتفرم را بررسی کردیم. در انتها نیز به چند پرسش دیگر در این باره پرداختیم. از اینکه تا انتهای مطلب، با ما بودید، سپاسگزاریم، منتظر نظرات، پیشنهادات و سوالات شما هستیم.

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

 

با کمک از :