مشتری مداری در پرستاشاپ

امروزه که تعداد کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی، افزایش داشته، در هر حوزه‌ای بخواهید فعالیت کنید، چندین و چند رقیب برای شما وجود خواهد داشت. راز موفقیت در این بازار پر رقابت چیست؟ قطعا مشتری مداری و افزایش رضایت مشتریان!

طبق آمار، حدود 80 درصد از کاربران، به خاطر خدمات مشتریان، از یک فروشگاه اینترنتی خرید می‌کنند! پس اگر می‌خواهید یک کاربر بین شما و رقیبتان، شما را انتخاب کند، باید به او احترام بگذارید، خدمات ارزنده ارائه دهید و از ترفندهای مشتری مداری در پرستاشاپ استفاده کنید.

در این مطلب 10 تکنیک برای مشتری مداری و بهبود رضایت مشتریان در پرستاشاپ به شما معرفی می‌کنیم و هرکدام را شرح خواهیم داد، همراه ما بمانید...

  

تکنیک‌های مشتری مداری در پرستاشاپ

در این بخش 10 تکنیک برای بهبود میزان رضایت مشتریان نوشته‌ایم، اگر در مورد هرکدام نظر و سوالی داشتید، در بخش نظرات برای ما بنویسید. همچنین اگر ترفندی میشناسید که ما ننوشته‌ایم، شما بنویسید...

1- پشتیبانی و چت آنلاین داشته باشید.

چت آنلاین یکی از بهترین روش‌های پشتیبانی است که به خصوص برای فروشگاه‌های اینترنتی، توصیه می‌شود. کاربران ممکن است هنگام خرید یک محصول به مشکل برخورد کنند و بخاطر نبود پشتیبانی، پشیمان شوند و از تصمیم خود برگردند! یا حتی ممکن است در مورد محصولات سوال داشته باشند، نیاز به راهنمایی داشته باشند و ...؛ در تمام این حالات، نبود پشتیبانی باعث می‌شود کاربر، بدون خرید کردن، از فروشگاه شما برود.

در مطلب راه اندازی چت آنلاین در پرستاشاپ، این مورد را آموزش داده‌ایم، اما باید بدانید که روش تیکت گذاری، روشی قدرتمندتر و منطقی‌تر است، به خصوص اگر نمی‌توانید تمام ساعات شبانه‌روز آنلاین باشید!

شما با چت آنلاین، نمی‌توانید پیام‌ها را دسته‌بندی کنید و به گروه‌ها و تیم‌های مختلف دسترسی دهید تا بتوانند سوالات مربوط به خود را پاسخ دهند، اما با تیکت و ماژول پشتیبانی پرستاشاپ، می‌توانید این کارها را انجام دهید، حتی می‌توانید سوالات متداول را یکبار پاسخ دهید و در صورت پرسش مخاطب، جواب به صورت خودکار برای او ارسال شود!

همین حالا ماژول پرستاتیکت را ببینید و دریافت کنید:

ماژول پرستاتیکت؛ پشتیبانی پرستاشاپ

 

2- مشتریان خود را به خوبی بشناسید.

پیش از هرچیز، شما باید مشتریان فروشگاه‌تان را بشناسید تا بتوانید محصولات و خدماتی مناسب ارائه کنید، باید درک درستی از نیازها و مشکلات کاربر داشته باشید؛ از آن طرف برای شناختن مخاطبان، باید اطلاعاتی درباره آنها جمع‌آوری کنید.

از ابزارهای مختلفی همچون گوگل آنالیتیکس می‌توانید برای جمع‌آوری داده و اطلاعات در مورد مخاطبان استفاده کنید. (نصب گوگل آنالیتیکس روی پرستاشاپ) همچنین نظرسنجی‌های مختلف می‌توانند در شناخت بهتر به شما کمک کنند. به عنوان مثال چنین سوالاتی را باید پاسخ دهید:

  • آیا روش توزیع محصولات شما مناسب مشتری جدید است؟
  • مشتریان جدید شما چه خصوصیات مشتری دارند؟ اهل کجا هستند؟
  • اکثر مخاطبان شما از چه طریقی وارد فروشگاه می‌شوند؟

این اطلاعات باعث می‌شوند دقیقا مخاطبان هدف خود را جذب کنید و آنهایی که جذب می‌کنید را با نرخ بیشتری به مشتری تبدیل کنید و میزان رضایت از محصولات و خدماتتان را افزایش دهید.

مشتری مداری در پرستاشاپ

3- اطلاعات زیادی نخواهید!

جالب است بدانید تعداد زیادی از کاربرانی که سبد خرید را نیمه کاره رها می‌کنند، به دلیل قیمت بالا و یا مراحل طولانی خرید، آن را رها می‌کنند! حتما قیمت محصولات خود را منصفانه در نظر بگیرید و نسبت به رقبا، اختلاف قیمت زیادی نداشته باشید.

اما برای مورد دوم، حتما سعی کنید اطلاعات کم و مختصری از کاربر بخواهید و مراحل ثبت سفارش را تا حد ممکن کاهش دهید. به عنوان مثال، اطلاعات زیر برای ثبت نام کاربر در سایت کفایت می‌کند:

  • نام
  • آدرس ایمیل یا شماره موبایل
  • رمز عبور

در ضمن این روزها اکثر سایت‌ها و فروشگاه‌ها از امکان ورود با حساب جیمیل یا فیسبوک نیز استفاده می‌کنند، شما نیز می‌توانید با استفاده از این ویژگی، عضویت در سایت خود را بسیار سریعتر و ساده‌تر کنید.

کاهش مراحل خرید مشتری

برای کاهش مراحل ثبت سفارش و خرید ماژول پرستاکارت قطعا می‌تواند برای شما مفید باشد! این ماژول، یک ساختار تک صفحه‌ای دارد و تا حد بسیار زیادی از زمان و مراحلِ ثبت سفارش کم می‌کند!

4- فیدبک بگیرید و به آنها عمل کنید.

اینکه به متریک‌ها و سنجه‌های مختلف توجه کنید تا متوجه رفتار کاربر در سایتتان شوید، خوب است اما آیا تنها راه است؟ راه دیگری هم وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید با نظرسنجی و فیدبک گرفتن از مشتریان، احساسات آنها در مورد کسب‌وکارتان را متوجه شوید! این نظرسنجی‌ها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی برای شما به ارمغان بیاورند و منجر به بهود تجربه کاربر در سایت شما شوند.

مهم نیست این بازخوردها، منفی هستند یا مثبت، مهم این است که به آنها توجه کنید و پاسخ دهید؛ تنها در این صورت است که به مشتری احساس ارزشمند بودن می‌دهید و برند خود را در ذهن او ثبت خواهید کرد.

می‌توانید در صفحات مختلف سایت، نظرسنجی بگذارید و یا به صورت ایمیل و پیامک، این پرسشنامه را برای مشتری بفرستید و در عوض یک کد تخفیف یا هدیه رایگان پیشنهاد دهید.

علاوه بر این موارد، حتما بخش نظرات در صفحه محصول را فعال کنید تا کاربران بتوانند راحت‌تر نظر خود را برای هر محصول بنویسند و از نظر دیگران نیز استفاده کنند. (آموزش فعال کردن نظرات محصول در پرستاشاپ)

فیدبک مشتریان در پرستاشاپ

5- تیم پشتیبانی قوی

امروزه فقط ارائه محصول خوب به تنهایی، کافی نیست؛ باید اعتماد و رضایت مشتریان را داشته باشید تا بتوانید موفق شوید! یادتان باشد همیشه باید با صبر و نهایت احترام با مشتریان و مخاطبان، رفتار کنید و سعی کنید در اسرع وقت پاسخگو باشید.

توصیه می‌شوید یک تیم برای پشتیبانی داشته باشید و حتما به آموزش این تیم دقت کنید. به آنها آموزش دهید که چطور در مواقعی که مشتری عصبی و پرخاشگر است، با او تعامل داشته باشند و آبی باشند بر روی آتش!

 

6- به مشتریان خود، آموزش دهید!

یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در دنیای دیجیتالیِ امروز، بازاریابی محتواست. سعی کنید محتواهایی تخصصی، مفید و باکیفیت تولید کنید و دانشی که دارید را با کاربران و مخاطبان به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید با این کار، دیگران خیلی بهتر به شما اعتماد خواهند کرد.

همچنین از موتورهای جستجو همچون گوگل، ترافیک خوبی وارد سایت شما خواهد شد و افراد بیشتری کسب‌وکار شما را خواهند شناخت.

به عنوان مثال اگر در زمینه فروش پوشاک فعال هستید، می‌توانید مقالات روز دنیا در مورد مد و فشن را منتشر کنید و کاربران و مخاطبان هدف خود را جذب کنید، سپس آنها راحت‌تر از شما خرید خواهند کرد.

طبق آمار 82 درصد از کسانی که محتواهای شما را می‌خوانند، پس از خواندن محتوا احساس مثبتی نسبت به کسب‌وکار و برند شما خواهند داشت! درضمن نحوه استفاده از خدمات و محصولاتتان را در قالب آموزش‌های متنی و ویدیویی مختلف آموزش دهید تا بهتر و بیشتر رضایت کاربران را جلب کنید.

 

7- تحویل به موقع محصولات.

یادتان نرفته که هدف اصلی یک فروشگاه اینترنتی، فروش محصول است؟ پیش از آنکه بخواهید خدمات پس از فروش ارائه دهید و میزان رضایت مشتری را بسنجید، باید محصولاتتان را درست تهیه و توزیع کنید و به موقع و همانطور که قول داده‌اید، تحویل دهید.

تاخیر در تحویل محصول و یا وجود مشکل در بسته‌های ارسالی، قطعا به جز ضرر، فایده‌ای برای شما نخواهد داشت! اگر احیانا اشتباهی رخ داد، حتما از مشتری پوزش بخواهید و سعی کنید اشتباهتان را جبران کنید!

در فضای اینترنت هر مشتری ناراضی می‌تواند چندین و چند کاربر دیگر را از شما دور کند و چهره‌ی برند شما را تغییر دهد.

 

آموزش پرستاشاپ

8- از متریک‌های درست استفاده کنید و راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهید!

همیشه و همه‌جا باید بر بهبود میزان رضایت مشتری تمرکز کنید و کاری کنید مشتریان پس از خرید از شما، به خرید مجدد فکر کنند، نه اینکه صفحه را ببندند و هیچوقت سمت شما بازنگردند!

برخی از سنجه‌هایی که می‌توانند کمک کنند در حوزه خدمات مشتری، موفقیتتان را بسنجید و تصمیمات درستی بگیرید را اینجا لیست کرده‌ایم:

میزان رضایت مشتری از خدمات پشتیبانی - Customer satisfaction score (CSAT)

ارزش مشتری (یک مشتری در طول عمر خود، چه مقدار سودی برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند؟) - Customer lifetime value (CLV)

ارزیابی وفاداری مشتریان (چه تعداد از کاربران، مجدد از شما خرید کرده‌اند یا مایل هستند؟) - Net promoter score (NPS)

نرخ بازگشت مشتریان (درصد مشتریانی که پس از مدتی باز هم به فروشگاه شما بازگشته‌اند و خرید کردند.) - Customer retention rate (CRR)

برعکس CRR است و نشان‌دهنده تعداد مشتریانی که از دست رفته‌اند و دیگر از شما خرید نکرده‌اند. - Customer churn rate 

 

9- جشنواره و خدمات پس از فروش داشته باشید.

در مطلب "آموزش ایجاد کد تخفیف در پرستاشاپ" گفتیم که ارائه کد تخفیف باعث می‌شود احساس ارزشمند بودن را به مشتری انتقال دهیم و به او بگوییم که تنها هدف ما، به دست آوردن پول نیست و می‌خواهیم او نیز راضی باشد! پس هرچند وقت یکبار جشنواره‌ای راه‌اندازی کنید و به مشتریان همیشگی خود تخفیف دهید.

برای خدمات پس از فروش هم توصیه‌ای داریم: حتما از کاربر بخواهید پس از دریافت محصول، در نظرسنجی شرکت کند و میزان رضایت خود از خرید را اعلام کند. درضمن سعی کنید گارانتی داشته باشید و حداقل تا چند روز، محصول را پس بگیرید یا تعویض کنید. وقتی شما در صفحه محصول می‌نویسید که در صورت عدم رضایت آن را تحویل می‌گیرید و هزینه را پس می‌دهید، کاربر احساس امنیت و اطمینان خاطر می‌کند و با خیال راحت خرید می‌کند.

آمار مشتریان پرستاشاپ

10- کمپین‌های ایمیلی راه‌اندازی کنید.

ایمیل راهی‌ست که می‌توانید به وسیله آن، ارتباطتان با مشتری و مخاطب را زنده نگه‌دارید. مثلا پس از ثبت نام کاربر، ایمیل بفرستید و به او خوشامد بگویید، اگر سبدخرید نیمه کاره دارد او را به تکمیل خرید ترغیب کنید، خبرنامه ارسال کنید، بهترین محصولات و آموزش‌های خود را ارائه دهید و ....

مطالب زیر می‌توانند برای شما مفید باشند:

 

کلام نهایی

مشتری مداری در پرستاشاپ و فروشگاه اینترنتی یک رکن و اصل مهم است، بدون مشتریان، شما نیز درآمدی نخواهید داشت! حتما ماژول پشتیبانی آنلاین را برای فروشگاه خود استفاده کنید تا تجربه‌ای خوشایند از خرید را برای مشتریان، رقم بزنید.

در این مطلب سعی کردیم 10 روش مهم برای مشتری مداری در پرستاشاپ بررسی کنیم، هر کسب‌وکار باید متناسب با نیاز مخاطب رفتار کند و از روش‌های متنوعی برای مشتری مداری بهره ببرد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و از موارد گفته شده در جهت اهداف خود، استفاده کنید. منتظر پیشنهادات و نظرات ارزشمند شما هستیم.

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از: