آموزش نصب سرچ کنسول روی پرستاشاپ

گوگل سرچ کنسول (در گذشته با نام وبمستر شناخته می‌شد.) یکی از بهترین و معتبرترین ابزارهای سئوی سایت است که مستقیما زیر نظر گوگل فعالیت می‌کند. این ابزار که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است، به شما اطلاعات منحصربفرد و مهمی ارائه می‌دهد، اطلاعاتی درباره‌ی ورودی سایت شما از گوگل!

اینکه شما اینجا هستید، بدین معناست که نسبتا با سرچ کنسول (Search console) آشنایی دارید، اگر هم ندارید، کافیست همین نکته را بدانید: سرچ کنسول دفترچه راهنمای شما، برای پیروزی در رقابت‌های دنیای سئو است!

در ادامه ابتدا به شما می‌گوییم که چرا باید سرچ کنسول را روی پرستاشاپ نصب کنید و اصلا چه فایده‌ای دارد؟ پس از آن نیز نصب و اتصال سرچ کنسول به پرستاشاپ را نیز آموزش خواهیم داد، اگر می‌خواهید در نتایج گوگل، جزء رتبه‌های برتر باشید، تا انتهای مطلب با ما بمانید...

چک لیست سئو پرستاشاپ

چرا باید سرچ کنسول را برای پرستاشاپ فعال کنید؟

به طور کلی این حرف صدق می‌کند:

اگر سایتی دارید که می‌خواهید دیده شود، باید از سرچ کنسول استفاده کنید.

حال که شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و چرخ کسب و کارتان در گرو اینترنت است، پس حتما حتما باید از سرچ کنسول استفاده کنید و فروش خود را آغاز کنید.
  

اما بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از ویژگی‌ها و عملکردهای سرچ کنسول:
   

  • با گوگل سرچ کنسول می‌توانید مطمئن شوید که گوگل محتواها و صفحات سایت را می‌بیند و آنها را در نتایج نشان خواهد داد. (آیا محتواها و صفحات ایندکس شده‌اند؟ + ایندکس کردن فوری صفحات)
      
  • ارائه نقشه سایت به گوگل برای بهتر شناختن و دیدن سایت (آموزش ساخت نقشه سایت برای پرستاشاپ را از دست ندهید!)
       
  • آگاهی از مشکلات فنی سایت و باگ‌های مختلف.
      
  • بررسی عملکرد سایت در نتایج جستجو؛ چه محتواهایی با چه عبارت‌هایی چندبار در نتایج جستجو ظاهر شده‌اند و چه میزان کلیک دریافت کرده‌اند؟
       
  • گزارش‌های مختلف در مورد نسخه موبایل، کارایی و کیفیت طراحی
       
  • اطلاعات جامع در مورد میزان کراول شدن صفحات سایت
       
  • نمایش اطلاعات در مورد لینک‌ها داخلی، خارجی و ورودی به سایت
       

و گزارش‌های بسیار دیگر....

احتمالا الان تصمیم گرفتید سرچ کنسول را بر روی فروشگاه پرستاشاپ نصب کنید و از ویژگی‌های بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید، پس با ما باشید...

سرچ کنسول

آموزش اتصال سرچ کنسول به پرستاشاپ

در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور در کمتر از 5 دقیقه فروشگاه پرستاشاپ خود را در سرچ کنسول وارد کنید و از دنیای بی‌نظیر سئو و گوگل لذت ببرید.

این آموزش با هدف نصب سرچ کنسول برای پرستاشاپ تهیه شده است، اما هیچ تفاوتی ندارد و هر سایت دیگری داشته باشید می‌توانید به همین طریق آن را به سرچ کنسول وصل کنید.

1- به آدرس https://search.google.com/search-console بروید و سپس بر روی دکمه start now کلیک کنید.

2- مشخصات اکانت جیمیل‌تان را وارد کنید تا وارد حساب کاربری شوید.

3- اکنون تصویری مانند زیر خواهید دید.

انواع حالت های سرچ کنسول برای فعالسازی

سرچ کنسول، 2 حالت مختلف برای رصد سایت در اختیار شما قرار می‌دهد که در ادامه این دو را مقایسه می‌کنیم.
   

  • حالت Domain

اگر سایت خود را در این حالت به سرچ کنسول معرفی کنید، تمام زیردامنه‌ها (sub-domain) و آدرس‌های مختلف سایت شما مورد پوشش قرار می‌گیرد. با w، با http و هر حالت دیگری از دامنه شما در این حالت جای می‌گیرد.

به خصوص اگر هنوز پروتکل ssl را فعال نکرده‌اید و سایت شما با http آغاز می‌شود، از این بخش استفاده کنید. البته توصیه می‌کنیم همین حالا ssl را فعال کنید، این مورد علاوه بر تاثیرگذاری در امنیت فروشگاه، بر سئوی سایت نیز موثر است.

می‌خواهید بیشتر در مورد ssl و اهمیت آن بدانید؟ آموزش فعالسازی ssl در پرستاشاپ مناسب شماست.

درضمن نکته‌ای که باید بدانید این است که در حالت Domain پس از ثبت نام در سرچ کنسول، باید DNS را صحت‌سنجی کنید.

 

  • حالت URL prefix

در این حالت، فقط یک URL پیگیری می‌شود. اگر سایت شما https است و زیردامنه ندارید، از این روش استفاده کنید. در این حالت، روش‌های مختلفی برای صحت‌سنجی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نکته

درنهایت هر حالتی را که برای سرچ کنسول، انتخاب کنید تفاوتی نمی‌کند و همان آمارها را خواهید داشت. اما اگر می‌خواهید فقط آمار مربوط به یک دامنه یا زیر دامنه را جمع‌آوری کنید، روش URL prefix بهتر است و اگر مایل هستید آمار زیردامنه‌ها و دامنه اصلی سایت را یکجا داشته باشید از روش Domain استفاده کنید.

 

4- از آنجایی که حالت Domain کلی‌تر است، در ادامه بر اساس همین حالت پیش می‌رویم. پس از وارد کردن URL و آدرس سایت، بر روی دکمه continue کلیک کنید.

5- اکنون صفحه‌ای مانند زیر به شما نشان داده می‌شود.

نصب سرچ کنسول روی پرستاشاپ

در این صفحه، بر روی دکمه copy کلیک کنید. این تکه‌ی متن را باید در هاست خود و بخش پیکربندی DNS وارد کنید. البته نگران نباشید! قدم به قدم به شما می‌گوییم چه کار کنید.
   

6- به پنل مدیریت هاست پرستاشاپ وارد شوید. (ما نحوه کار با پنل دایرکت ادمین را در ادامه آموزش می‌دهیم، اما پنل‌ها و سیستم‌های دیگر، چندان تفاوتی ندارند و درنهایت عملکرد یکسان است.)

7- در مدیریت هاست، بر روی گزینه مدیریت DNS کلیک کنید. در پایین همین صفحه، تصویری مانند زیر می‌بینید.

اکنون باید یک مورد و رکورد جدید از نوع TXT برای دامنه اصلی (دامنه‌ای که در سرچ کنسول وارد کردید) ایجاد کنید. (در کادر سمت چپ، آدرس دامنه و در سمت راست متنی که در گام 5 کپی کرده‌اید را باید وارد کنید.)

به تصویر زیر دقت کنید:

search console پرستاشاپ

سپس بر روی دکمه افزودن کلیک کنید و حتما لیست DNSها را بررسی کنید و ببینید آیا مورد جدید اضافه شده است یا خیر.

 

نکته

برای پنل دایرکت ادمین، لازم است پس از وارد کردن URL سایت، حتما یک . در انتهای آن بگذارید. به عنوان مثال اگر example.com را در سرچ کنسول وارد کرده‌اید، در تنظیمات DNS باید .example.com را وارد کنید و روبروی آن، متنی که در گام 5 کپی کرده‌اید را جایگذاری نمایید.

 

8-  به سرچ کنسول بازگردید و بر روی دکمه verify کلیک کنید، اگر تصویری مانند زیر نشان داده شد، یعنی عملیات با موفقیت انجام شده است.

اتصال سرچ کنسول به پرستاشاپ

کافیست بر روی Done کلیک کنید.

اگر در این گام، نتیجه موفقیت آمیز نبود، دوباره روند را تکرار کنید و سعی کنید نکته‌‌ها را به طور کامل اجرا کنید. اگر همچنان مشکل پابرجا بود، اجازه دهید 24 ساعت زمان بگذرد و سپس دوباره امتحان کنید.

همچنین اطلاعات و داده‌های مربوط به جستجوهای گوگل، معمولا با یک الی دو روز تاخیر در سرچ کنسول وارد می‌شوند پس اگر به مدت دو روز هیچ داده‌ای مشاهده نکردید، لازم نیست نگران شوید!

 

کلام نهایی

سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهای گوگل در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ است که به صورت رایگان می‌توانید از آن بهره ببرید و چرا اینکار را نکنید؟

یکی دیگر از این ابزارهای خوب گوگل، گوگل آنالیتیکس است که در مقاله‌ای جداگانه و مفصل به آموزش نصب آن برای پرستاشاپ پرداخته‌ایم، این صفحه را ببینید: آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی پرستاشاپ

امیدواریم که این مطلب مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد، اگر سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید... سپاس از اینکه همراهمان بودید.

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.