بهینه سازی صفحه 404 در پرستاشاپ

به عنوان یک شخص فعال در حوزه وب، حتما شما هم تا حالا با صفحه ارور 404 مواجه شدید! وقتی رو یک لینک کلیک می‌کنیم و آن صفحه در سایت وجود ندارد، یک صفحه با خطای 404 نشان داده می‌شود.

وجود خطای 404 در پرستاشاپ یا هر فروشگاه اینترنتی دیگری، اجتناب ناپذیر است و هرچقدر هم شما مراقب باشید، دست آخر یک یا چند صفحه از دید شما دور می‌مانند. کاربرانی وارد صفحه 404 می‌شوند، اگر هیچ چیزی در این صفحه نبینند و راهی برای بازگشت و جستجو نداشته باشند، حتما صفحه را می‌بندند و از فروشگاه شما برای همیشه می‌روند.

در این مطلب، می‌خواهیم مهم‌ترین نکات برای بهینه سازی صفحه 404 در پرستاشاپ را معرفی کنیم و راهکارهایی به شما نشان دهیم که با استفاده از آنها، کاری کنید وقتی کاربر وارد صفحه 404 شد، همچنان در سایت شما بماند و حتی از شما خرید کند! همراه ما باشید...

آنچه خواهید دید؛

صفحه 404 چیست و چرا باید آن را بهینه کنید؟

  • چه دلیلی باعث می‌شود کاربر خطای 404 را ببیند؟
  • چرا باید صفحات 404 را بهینه کنید؟

چطور صفحات 404 در پرستاشاپ را پیدا کنید؟

7 روش بهینه سازی صفحه 404 در پرستاشاپ

 

یک سوال اساسی: صفحه 404 چیست و چرا باید آن را بهینه کنید؟

بالاتر خلاصه‌ای در مورد صفحه 404 گفتیم، اما لازم است ابتدا درک کنید که دقیقا این صفحه چیست و چرا باید آن را بهینه کنید.

خیلی ساده و خلاصه: خطای 404 یک کد وضعیت HTTP است و می‌گوید که سرور سایت نتوانسته این صفحه‌ای که می‌خواهید ببینید را پیدا کند.

خطای 500 نیز یکی دیگر از خطاهای رایج است، اگر با آن مواجه شده‌اید، مطلب خطای HTTP 500پرستاشاپ را ببینید.

در ادامه نیز 2 سوال مهم مطرح می‌کنیم و به هردو نیز پاسخ می‌دهیم...

سوال اول: چه دلیلی باعث می‌شود کاربر خطای 404 را ببیند؟

دلایل زیر از متداول‌ترین دلایل ارور 404 هستند:

  • URL یا محتوای صفحه، حذف شده یا جابجا شده است.
  • آدرس صفحه اشتباه وارد شده است؛ حالا یا شما هنگامی که لینک داده‌اید، آدرس را اشتباه نوشته‌اید یا کاربر آدرس صفحه را در مرورگر، اشتباه وارد کرده است.
  • اتصال با سرور قطع شده است و یا اصلا سرور فعال نشده!‌
  • آدرسی که برای سایت وارد کرده‌اید، بخاطر DNS نمی‌تواند به IP تبدیل شود و محتوا به کاربر نشان داده شود.
  • کاربر روی یک لینک قدیمی کلیک کرده، لینکی که دیگر وجود ندارد.

صفحه 404 پرستاشاپ

سوال دوم: حالا چرا باید صفحات 404 را بهینه کنید؟

به‌هردلیلی ممکن است صفحات 404 در سایت شما ظاهر شوند، اما وقتی کاربر یا موتور جستجو وارد این صفحه شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

کاربری که برای اولین بار وارد سایت شما می‌شود، با دیدن صفحه 404 آن هم بدون هیچگونه راهنما و کمکی، صفحه را می‌بندد و اصلا به اسم سایت شما و مطالبی که دارید، توجهی نخواهد کرد. پس اگر می‌خواهید کاربرانی که با خطای 404 در پرستاشاپ، مواجه شده‌اند را همچنان در سایت خود نگه دارید، باید صفحه 404 را بهینه کنید و راه‌هایی جایگزین در اختیار کاربر بگذارید.
 

برویم سراغ موتورهای جستجو؛ زمانی که موتور جستجو و یک ربات به صفحه 404 وارد می‌شود، درواقع به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند از این مسیر، به صفحه دیگری از سایت برود و به خوبی کراول کند. اما مشکل اصلی این است که کاربر با رسیدن به این صفحه، تجربه بدی از بودن در سایت شما خواهد داشت و همین مسئله باعث می‌شود نمره‌ی شما در موتور جستجو نیز کمتر شود.

به طور کلی، داشتن تعداد زیادی صفحه 404 در سایت شما، نشانه خوبی نیست و برای سئو نیز یک نقطه ضعف محسوب می‌شود، بهتر است که این صفحات را به مشابه‌ترین صفحه ریدایرکت کنید.

چطور صفحات 404 در پرستاشاپ را پیدا کنید؟

یک ویژگی خوب ماژول پرستالینک این است که با استفاده از آن می‌توانید گزارش دقیقی از تمام صفحات 404 ببینید. در این گزارش می‌توانید به طور مشخص ببینید که چه بازدیدکننده‌ای، در چه تاریخی و در چه صفحه‌ای ارور 404 دریافت کرده، حتی می‌توانید ببینید که این بازدیدکننده موتور جستجو بوده یا کاربر.

در نهایت می‌توانید صفحات 404 را به مشابه‌ترین صفحه ریدایرکت کنید. تمام این امکانات در ماژول پرستالینک تعبیه شده‌اند. از لینک زیر دریافت کنید:

ماژول پرستالینک؛ ریدایرکت و پیدا کردن صفحات 404 پرستاشاپ

 

7 روش بهینه سازی صفحه 404 در پرستاشاپ

همیشه راه و روش مختلفی برای بهینه سازی صفحه 404 وجود دارد، اما نکته‌ای که باید بدانید این است که شما برند و کسب و کار مجزایی هستید پس نباید عینا مثل دیگران رفتار کنید، از دیگران ایده بگیرید و با خلاقیت خودتان ترکیب کنید و در نهایت یک صفحه 404 عالی، متناسب با خواسته کاربر، طراحی کنید.

در ادامه 7 ایده که از سایت‌های معتبر برداشت شده‌اند را برای شما بازگو می‌کنیم، همچنان با ما بمانید...

1- محصولاتتان را نمایش دهید.

فروشگاه پرستاشاپ شما یک فروشگاه اینترنتی است و تعداد زیادی از کاربران به دنبال خرید محصول! پس منطقی و صحیح است اگر تعدادی از محصولات پربازدید یا پرطرفدار را در صفحه 404 قرار دهید، شاید نظر کاربر جلب شود و به جای خارج شدن از سایت شما، تصمیم به خرید بگیرد!

محصولات را در صفحه 404 پرستاشاپ نشان دهید.

یک نکته جالب که باید بدانید این است که در اغلب موارد، تصاویر محصولاتتان را می‌فروشند! پس به جای لینک دادن به صورت متنی، حتما از تصویر استفاده کنید و سعی کنید محصولات را با تصویر و متن به کاربر نشان دهید.

  

چطور صفحه 404 را ویرایش کنیم؟

برای ویرایش صفحه 404 باید فایل 404 با فرمت tpl را در مسیر زیر را ویرایش کنید:

prestashop/themes/[your-theme]/404.tpl

همچنین تصویر این صفحه در مسیر زیر است:

public_html/Your Shop/themes/default-bootstrap/img/img-404.jpg

2- امکان جستجو را در این صفحه قرار دهید.

جعبه مخصوص جستجو، از لوازم ضروری و واجب برای هر فروشگاه اینترنتی است، توصیه می‌کنیم در صفحات 404 نیز جعبه جستجو در سایت را قرار دهید. تنها در این حالت کاربر می‌تواند موضوع مدنظر خود را جستجو کند و به آن برسد.

این روش، بسیار کاربردی است و هم به کاربر کمک می‌کند هم اینکه او را بیشتر در سایت شما نگه می‌دارد.

 

3- نظر کاربران را در صفحه 404 بنویسید.

جالب می‌شود اگر نظر کاربران درباره محصولات مختلف را در صفحه 404 قرار دهید. میزان ستاره و امتیازی که به محصولات شما داده‌اند و ... می‌تواند روی تصمیم دیگر کاربران اثر بگذارد و آنها را به خرید ترغیب کند.

به تصویر زیر دقت کنید، چند آمار در مورد اهمیت نظر کاربران نوشته‌ایم. در ضمن دیدن و خواندن آموزش اضافه کردن نظرات به صفحه محصول پرستاشاپ را به شما توصیه می‌کنیم.

اهمیت نظر کاربران در صفحه 404

4- از فرصت استفاده کنید و کاربر را جذب کنید!

به صفحه 404 در پرستاشاپ، مانند یک فرصت نگاه کنید! یک فرصت برای جذب کاربر و برقراری ارتباط با او. در این صفحه شما می‌توانید محصولات رایگان و یا هر فایل رایگانی که دارید در اختیار کاربر قرار دهید و در عوض از او شماره موبایل یا ایمیل بخواهید.

با اینکار شما لیستی از ایمیل‌ها و شماره‌ها خواهید داشت و می‌توانید به زودی با اجرای کمپین‌های بازاریابی کاری کنید که او از شما خرید کند و به یک مشتری وفادار تبدیل شود.

به این موضوع در مطلب "راهنمای ارسال خبرنامه در پرستاشاپ" اشاره کردیم و گفتیم که یکی از روش‌های جمع‌آوری لیست ایمیل این است که محصولی رایگان ارائه کنید.

 

5- تاثیرگذار باشید.

همیشه لازم نیست همه چیز را جدی بگیرید! بد نیست کمی خلاقیت و حس خوش‌طبعی را ترکیب کنید و به جای نمایش محصولات و ...، در صفحه 404 قرار دهید.

با اینکار می‌توانید احساس خوب و ماندگاری در ذهن مخاطب ایجاد کنید. به مثال زیر از سایت آپارات نگاه کنید:

تاثیرگذاری صفحه 404 در پرستاشاپ

6- راهنمای کاربران باشید.

کاربری که به صفحه 404 می‌رسد، حکم یک فرد گم‌شده را دارد و از همه بیشتر به راهنمایی شما نیاز دارد! می‌توانید در این صفحه چند لینک مفید و کاربردی در اختیار او قرار دهید.

مثلا لینک دسته‌بندی محصولات و موضوعاتتان را قرار دهید یا اینکه صفحات مهم مثلا صفحه اصلی، صفحه درباره ما، صفحه تماس با ما و ... را لینک کنید. با اینکار کاربر می‌تواند به درستی به بخش مدنظر خود منتقل شود و سایت شما را ترک نکند.

برای یادگیری کار با دسته‌بندی‌ها، آموزش مدیریت شاخه‌های پرستاشاپ را ببینید.

 

7- از کد تخفیف و پاپ آپ استفاده کنید.

یک روش خوب دیگر برای بازگرداندن کاربر به چرخه تبدیل شدن به مشتری، این است که در صفحه 404 یک بنر تخفیف به صورت پاپ آپ به او نشان دهید.

یا حتی یک کد تخفیف بگذارید و از او بخواهید ایمیلش را وارد کند تا کد تخفیف را دریافت کند. برای استفاده از این دو روش، آموزش‌های زیر را ببینید:

 

کلام نهایی

نگذارید صفحه 404 در سایت شما مانند یک بن بست عمل کند، بلکه کاری کنید مانند یک راه و پل، کاربران را به سمت خرید از فروشگاه شما، سوق دهد و کاری کند بیشتر با برند و کسب و کار شما تعامل برقرار کنند. فراموش نکنید که خلاقیت در هر مقطعی می‌تواند موثر باشد، حتی در صفحه 404!

در این مطلب، ابتدا نگاهی داشتیم به مفهوم خطای 404 و دلایل آن، پس از آن نیز به سراغ بهینه سازی این صفحه رفتیم و 7 ایده مختلف برای بهینه سازی صفحه 404 در پرستاشاپ معرفی کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم...

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از: