کوتاه کردن لینک پرستاشاپکوتاه کننده لینک همانطور که از نام آن پیداست، وظیفه دارد یک آدرس و URL طولانی در اینترنت را کوتاه کند! اما بیایید با هم نگاهی دقیق‌تر و عمیق‌تر داشته باشیم به کوتاه کننده لینک و اهمیت آن در پرستاشاپ و هر فروشگاه دیگر... همراه ما باشید.

پیشنهاد: اگر به دنبال اطلاعات و یادگیری بیشتر در مورد URLها هستید، مطلب تنظیمات سئو و URLها در پرستاشاپ را نیز بخوانید.

آنچه خواهید دید:

  • یک کوتاه کننده لینک چه کار می‌کند؟
  • چرا باید از کوتاه کننده لینک استفاده کنید؟
  • ابزارهای کوتاه کننده لینک
  • مشکلات کوتاه کننده لینک عمومی
  • چاره چیست؟ استفاده از کوتاه کننده لینکِ اختصاصی!

یک کوتاه کننده لینک چه کار می‌کند؟

درواقع کوتاه کننده لینک با این هدف به وجود آمد که آدرس‌ها را برای ایمیل کوتاه کند، زیرا در سیستم‌های ایمیلی بعد از 80 کاراکتر، لینک‌ها می‌شکستند و غیرقابل لینک کردن می‌شدند!

همچنین شبکه‌های اجتماعی مختلفی همچون توییتر، برای پست‌ها محدودیت کاراکتری گذاشتند و همین مسئله باعث شد که کوتاه کننده‌های لینک، اهمیت بیشتری پیدا کنند.

اگر دقت کرده باشید، لینک‌هایی که در آن‌ها از کاراکتر فارسی استفاده شده، نامرتب‌تر و طولانی‌تر هستند، حالا فرض کنید پارامترهای UTM را به یک لینک فارسی اضافه کنیم و بخواهیم این لینک را در توییتر به اشتراک بگذاریم؛ در این حالت عملا هیچ جایی برای نوشتن پیامِ شما باقی نمی‌ماند و همه‌ی کاراکترها صرف URL خواهد شد! 

کوتاه کردن لینک در پرستاشاپ

برای کوتاه کردن لینک‌های خود باید از ابزارهای کوتاه کننده لینک استفاده کنید. کوتاه کننده لینک، یک آدرس جدید و کوتاه برای لینک شما ایجاد می‌کند و باعث شود پارامترها و کاراکترهای عجیب و غریبِ آن، از دید کاربر مخفی بمانند.

درواقع کوتاه کننده لینک از ریدایرکت استفاده می‌کنند و آدرسِ جدیدی که ایجاد کرده را به آدرس مدنظر شما، ریدایرکت و هدایت می‌کند.

ریدایرکت دقیقا چیست؟

فرض کنید 2 آدرس مختلف دارید و آدرس 1 را به آدرس 2 ریدایرکت می‌کنید. در این حالت هر کاربر می‌تواند با استفاده از آدرس 2 وارد صفحه‌ی آن شود و هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد، اما کاربری که آدرس 1 را وارد می‌کند و می‌خواهد به صفحه 1 برود، ناخواسته و کاملا خودکار، به صفحه 2 منتقل می‌شود.

در این حالت ریدایرکت رخ داده است. ریدایرکت‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام کاربر مخصوصِ خود را دارد و نمی‌توانیم در این مقاله، نکات مربوط به ریدایرکت را شرح دهیم، اما به زودی مطلبی در این باره منتشر خواهیم کرد...

چرا باید از کوتاه کننده لینک استفاده کنید؟

در این بخش، 3 دلیل مهم و عمده به شما می‌گوییم که همین دلایل باعث شده امروزه کاربران زیادی از کوتاه کننده‌های لینک استفاده کنند و حتی سایت‌هایی مانند ویرگول را می‌بینیم که در پایینِ هر مطلب، لینک کوتاه شده‌ی آن مطلب را قرار داده‌اند.

1- کوتاه کردن لینک!

درواقع اصلی‌ترین هدفی که برای کوتاه کننده لینک به ذهن می‌رسد، همین است که تعداد کاراکترهای URL کمتر شوند و در فضاهایی که محدودیت کاراکتر داریم بتوانیم بدون دغدغه و نگرانی، از URL استفاده کنیم.

خوشبختانه لینک‌های کوتاه، بهتر در ذهن می‌مانند و حتی در اسنادی که چاپ می‌شوند می‌توانید لینک‌های مدنظرتان را وارد کنید و بدانید که کاربر به راحتی می‌تواند آن را استفاده کند!

در ضمن زمان‌هایی هستند که شما می‌خواهید در مورد یک یا چند لینک، اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این حالات می‌توانید از UTM استفاده کنید، اما UTM به انتهای لینک اضافه می‌شود و طول آن را چند برابر می‌کند! با کوتاه کننده لینک، دیگر دغدغه‌ی این موضوع را نخواهید داشت.

اهمیت کوتاه کردن لینک

2- بازنویسی و یا پوشش لینک اصلی

جالب است بدانید که مردم به لینک‌های کوتاه‌تر بیشتر اعتماد می‌کنند تا لینک‌های طولانی!

لینک‌های کوتاه می‌توانند پوششی برای لینک‌های طولانی باشند، گاهی اوقات لینک‌هایی داریم که علاوه بر طولانی بودن، از اعداد و حروف عجیب و غریبی در آنها استفاده شده و نمی‌خواهیم آن‌ها را در نگاه اول به کاربر، نشان دهیم. در این حالت هم استفاده از کوتاه کننده لینک موثر است.

اما این ویژگی 2 جنبه‌ی خوب و بد دارد! لینک کوتاه تا اینجا خوب بوده و توانسته URLهای نامناسب را پوشش دهد، اما همین لینک کوتاه می‌تواند پوششی برای یک لینک مخرب نیز باشد!

 

3- پیگیری و جمع‌آوری اطلاعات لینک‌ها

با استفاده از کوتاه کننده لینک می‌توانید به صورت موثر، پیگیر لینک‌های خود باشید و اتفاقا همین مسئله یکی از مهم‌ترین دلایلی‌ست که استفاده از کوتاه کننده لینک در پرستاشاپ و سایر سایت‌ها، همه‌گیر شده است.

می‌توانید تعداد ورودی‌های هر لینک را حداقل در اختیار داشته باشید، البته برخی ابزارها، ویژگی‌های بیشتری را نشان می‌دهند، مثلا مرورگر کاربر، وسیله ارتباطی او، زمان و تاریخ و ...

البته روشِ عالی و مناسب برای اینکار، استفاده از UTM و گوگل آنالیتیکس است. (آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی پرستاشاپ را از دست ندهید!)

مزایای کوتاه کردن لینک در پرستاشاپ

ابزارهای کوتاه کننده لینک

در این قسمت چند ابزار معروف ایرانی و خارجی برای کوتاه کردن لینک، که رایگان و عمومی هم هستند، معرفی می‌کنیم؛ البته حتما بخش بعدی را هم بخوانید تا به طور کامل متوجه ریسک‌ها و خطرات استفاده از این کوتاه کننده‌های لینک شوید!

1- bit.ly

2- b2n.ir

3- yun.ir

4- sniply.io

5- rebrandly.com

ترتیب این موارد، مهم نیست؛ درضمن مورد 2 و 3 فارسی زبان و ایرانی هستند و سایر موارد انگلیسی زبان.

 

مشکلات کوتاه کننده لینک عمومی

این کوتاه کننده‌های لینک، رایگان هستند؛ اما اگر رایگان هستند و تمام نیازها را برطرف می‌کنند چه نیازی به کوتاه کننده لینک اختصاصی هست؟

همه چیز به این خوبی که به نظر می‌رسد نیست! در ادامه چند ریسک مهم و پرخطرِ این ابزارهای رایگان را بررسی خواهیم کرد...

1- هیچگونه کنترلی بر سیاست‌های خصوصیِ ابزارها ندارید!

ما نسبت به مخاطبانمان مسئولیت داریم و هر لینکی که در اختیار آنها قرار می‌دهیم، مسئولیتی بر روی دوش ما نیز خواهد بود.

حالا شما اگر از کوتاه کننده لینک عمومی استفاده کنید و ندانید که آن ابزارها چه سیاستی دارند و به چه صورت کار می‌کنند، تکلیف چیست؟

درواقع شما هیچ کنترلی بر ابزارهای عمومی کوتاه کننده لینک ندارید و نمی‌دانید وقتی کاربر روی لینک کوتاه، کلیک می‌کند چه اتفاقی می‌افتد و آیا آن ابزار از اطلاعات خصوصی کاربر استفاده می‌کند یا خیر.

پس وقتی از این ابزارها استفاده می‌کنید، در حال ریسک کردن هستید! بهتر است دورِ ابزارهای عمومی را خط بکشید و به فکر یک ابزار خصوصی باشید.

 

2- محتوای نامشخص!

اکثر ابزارهای کوتاه کننده لینک بدین صورت هستند که شما نمی‌توانید آنها را کاملا شخصی بنویسید، یعنی این آدرس‌ها ترکیبی به صورت تصادفی از اعداد و حروف هستند، مثلا چنین لینکی خواهید داشت:

https://b2n.ir/sdf4sdg

این لینک هیچ ایده‌ای به کاربر نمی‌دهد و کاربر نمی‌تواند با دیدن این آدرس، متوجهِ موضوع صفحه شود.

این یک مشکل بود ولی مشکل دیگری نیز در این باره وجود دارد و آن هم عدم اعتماد کاربر است!

کاربر با دیدن این لینک نمی‌داند به چه صفحه‌ای می‌رود و چه چیزی منتظرِ اوست. همین موضوع باعث می‌شود  تجربه کاربر ضعیف‌تر شده و حتی به اشتباه روی لینک کلیک کند و آمار سایت را به هم بریزد!

کوتاه کننده لینک عمومی

3- لینک‌های عمومی کمکی به برند شما نمی‌کنند!

شما در تلاش هستید نام سایت و خودتان را به عنوان یک منبع معتبر به مخاطب بشناسانید و حالا اگر بیایید از لینک‌های عمومی استفاده کنید از لینک‌هایی که یک دامنه‌ی دیگر دارند، چطور انتظار دارید کاربر به شما اعتماد کند و برندتان را بشناسد؟

بهترین راه این است که از کوتاه کننده لینک اختصاصی در پرستاشاپ استفاده کنید، تا لینک‌های کوتاه نیز با دامنه‌ی شما ذکر شوند و اعتماد کاربر را جلب کنید.

 

4-  از دست رفتن اعتماد کاربران!

مشکل و ریسک دیگری که هنگام استفاده از لینک‌های کوتاهِ عمومی، گریبان‌گیر می‌شود، این است که کاربران پس از مدتی اعتماد خود را از دست می‌دهند!

وقتی از یک منبع و ابزار کوتاه کننده لینک، زیاد استفاده شود و لینک‌های زیادی با آن پوشش دیده شوند، کم کم افرادی با هدفِ خرابکاری و هک و ... نیز از این ابزارها استفاده خواهند کرد.

در نهایت کاربران با مشکل مواجه می‌شوند و سعی می‌کنند دیگر روی این لینک‌ها کلیک نکنند و اعتماد آنها به این منبع از دست می‌رود...

اگر به دنبال جلب اعتماد مشتریان هستید و می‌خواهید آنها را جذب کنید و نگه دارید، توصیه می‌کنیم مطلب ترفندهای مشتری مداری در پرستاشاپ را حتما بخوانید.

کوتاه کننده لینک اختصاصی برای پرستاشاپ

چاره چیست؟ استفاده از کوتاه کننده لینکِ اختصاصی!

همانطور که متوجه شدید ابزارهای کوتاه کنند لینک عمومی، مشکلاتی دارند که هرکدام از این مشکلات می‌تواند تهدیدی برای فروشگاه پرستاشاپ شما باشد!

ما یک پیشنهاد برای رفع این مشکلات داریم، شما باید از یک کوتاه کننده لینک مخصوص سایت خودتان استفاده کنید. ابزاری که فقط خودتان به آن دسترسی دارید و می‌توانید با دستِ باز و دلخواه عمل کنید.

با دریافت ماژول پرستالینک می‌توانید به یک ابزار کوتاه کننده لینک به صورت کاملا اختصاصی دسترسی داشته باشید و از امکانات زیر بهره‌مند شوید:

  • دارای کوتاه کننده اتوماتیک
  • امکان تنظیم الگوی دلخواه برای لینک کوتاه
  • فرم دریافت لینک کوتاه صفحه
  • امکان تعیین تصادفی و یا انتخابی بودن لینک‌های کوتاه ویژه

علاوه بر این موارد، در ماژول پرستالینک که یک ماژول مدیریت لینک برای پرستاشاپ است، می‌توانید انواع ریدایرکت را انجام دهید و گزارش صفحات 404 را نیز ببینید. همین حالا این ماژول را دانلود و نصب کنید...

 

کلام نهایی

لینک‌های طولانی، باعث می‌شوند کاربر نتواند آدرس را به خاطر بسپارد و به زودی شما را فراموش خواهد کرد!

خودتان را یک کاربر عادی اینترنت تصور کنید، شما کدام لینک را ترجیح می‌دهید و کدام یک بیشتر در ذهنتان باقی می‌ماند؟

https://prestayar.com/item/3-%D9%85%D8%A7%DA%98%D9%88%D9%84-%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%BE

یا

https://prestayar.com/prestalink

امیدواریم که این مطلب مورد استفاده و توجه شما قرار بگیرد، منتظر نظرات و پیشنهاداتتان هستیم. همچنین اگر در مورد هر بخش سوالی دارید، کافیست در قسمت نظرات بنویسید...

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از: