تنظیمات سئو و URLها پرستاشاپ

سئو به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوست، یعنی با انجام فرآیندها و تکنیک‌های سئو، سایت شما در موتورهای جستجو جایگاه بهتری خواهد داشت و ورودی بیشتری دریافت خواهید کرد.

مثلا اگر نرم افزار حسابداری ارائه می‌دهید، یک نفر با جستجو کردن عبارت "خرید نرم افزار حسابداری" باید وارد سایت شما شود، پس فرآیندهای سئو را با هدف رتبه گرفتن در این عبارت انجام دهید.

هر سایت و فروشگاهی در فضای وب، برای دیده شدن، باید اصول سئو را رعایت کند، بدون سئو دیده نمی‌شوید و فروشی هم نخواهید داشت! برای بهبود سئوی پرستاشاپ؛ باید تنظیماتی که برای سئو و URLها در این پلتفرم وجود دارد را یاد بگیرید. در این مطلب هرآنچه در مورد این تنظیمات سئو و URL نیاز دارید، به شما می‌گوییم؛ همراه ما باشید...

 

تنظیمات بازدید و سئو در پرستاشاپ:

  • یک مشکل بزرگ: URL نامفهوم!
  • تنظیمات سئو صفحه اصلی فروشگاه
  • بخش تنظیم URLها
  • بخش تنظیم آدرس URL فروشگاه
  • گزینه‌های سئو
  • تولید فایل ربات

 

تنظیمات بازدید و سئو در پرستاشاپ

اگر به مسیر پارامترهای فروشگاه>>بازدید و سئو بروید، با ابزارهای مختلفی مواجه می‌شوید که هدف آنها این است که سئوی فروشگاه شما را بهبود ببخشند. در ابتدای این صفحه لیستی از تمام صفحات سایت می‌بینید که آدرس و نام هر صفحه مشخص است و می‌توانید اطلاعات آنها را ویرایش کنید. در ادامه نکات مهم تنظیمات سئو در پرستاشاپ را بررسی خواهیم کرد.

  

ایجاد کد تخفیف در پرستاشاپ؛ راهی جذاب برای فروش بهتر!

  

یک مشکل بزرگ: URL نامفهوم!

به صورت پیشفرض، URLها و آدرس‌های عمیق (deep) فروشگاه پرستاشاپ، به شکلی نامتناسب هستند که نه برای موتورهای جستجو و نه کاربران، خوانا نیستند. به مثال زیر دقت کنید:

https://www.myshop.com/product.php?id_product=1

این آدرس، برای یک محصول در فروشگاه است، اما چه محصولی؟ چه عنوانی دارد؟ در چه دسته‌ای‌ست؟ نمی‌دانیم! اما در اصل یک URL درست و منطقی باید تمام این اطلاعات را به کاربر نشان دهد! آدرس زیر، یک جایگزین بسیار مناسب برای URL نامفهومِ بالایی‌ست:

https://www.myshop.com/1-cups/3-white-square-cup

حتما الان متوجه شدید که منظورمان چیست؛ با دیدن URL دوم می‌توانید متوجه محصول و دسته‌بندی آن شوید. برای اینکه آدرس‌ها در فروشگاه پرستاشاپ، قابل درک و بامعنی باشند، می‌توانید از یک آدرس دستی و شخصی‌سازی استفاده کنید و یا اجازه دهید از نام دسته‌بندی و محصول استفاده شود. (در پرستاشاپ، دسته‌بندی با نام شاخه شناخته می‌شود؛ مطلب مدیریت شاخه‌ها در پرستاشاپ را بخوانید....)
 

برای اینکار، ابتدا باید به همان مسیر پارامترهای فروشگاه>>بازدید و سئو، که بالاتر گفتیم، بروید و گزینه URL آشنا را فعال کنید و ذخیره را بزنید.

فعال کردن URL آشنا پرستاشاپ

سپس در صفحه پیکربندی محصول مدنظر و یا دسته‌بندی، در بخش سئو می‌توانید به گزینه‌ی Friendly URL یا "URL آشنا" دسترسی داشته باشید و آن را ویرایش کنید. هر عبارتی که در این بخش وارد کنید، جایگزین پارامترهای نامفهوم قبلی، خواهد شد.

 

نکته مهم

URL آشنا، فقط با سرورهایی که از بازنویسی URLپشتیبانی می‌کنند کار می‌کند! اول مطمئن شوید که هاست شما از این ویژگی پشتیبانی می‌کند و سپس این مورد را فعال کنید.

به عنوان مثال در وب سرور آپاچی، اگر ویژگی mod_rewrite فعال باشد، هاست شما از ویژگی بازنویسی URL پیشتیبانی می‌کند؛ برای چک کردن این مورد، به فایل .htaccess در پوشه اصلی هاست خود بروید.

تنظیمات سئو صفحه اصلی فروشگاه

تنظیمات سئو پرستاشاپ

برای تغییر متا تگ‌های صفحه اصلی فروشگاه پرستاشاپ و بهبود سئوی این پیج، لازم است که در همان منوی "بازدید و سئو" و در قسمت SEO و URLها، صفحه index را پیدا کنید و بر روی علامت مداد کنار آن کلیک کنید. سایر صفحات سایت شما نیز در این بخش قابل دسترس هستند و می‌توانید اطلاعات آنها را ویرایش کنید.

سئو صفحه اصلی فروشگاه پرستاشاپ

در این صفحه، بخشی با نام برچسب‌های متا وجود دارد که چند مورد را در خود جای داده است. نکات مهم را اینجا ببینید:

  • عنوان صفحه - نام پیشفرض صفحه خانه یا همان صفحه اصلی، نام فروشگاه شماست، دقیقا به همین علت است که فیلد عنوان صفحه خالی‌ست. هر عبارتی که در این بخش وارد کنید، با نام فروشگاه شما جایگزین می‌شود و در صفحه اصلی به نمایش درمی‌آید.

  • توضیحات متا– در این قسمت توضیحاتی کوتاه در مورد فروشگاهتان بنویسید. این توضیحات در نتایج جستجو نشان داده می‌شود.

  • کلمات کلیدی متا – در این بخش می‌توانید چند عبارت کلیدی مرتبط با فروشگاه خود بنویسید، اما مدت‌هاست که دیگر کلمات کلیدی متا، تاثیری در سئو ندارد....

  • بازنویسی URL– در این بخش می‌توانید آدرس صفحه اصلی را تغییر دهید، به صورت پیشفرض، URL صفحه اصلی پرستاشاپ بدین صورت است: https://myshop.com/index.php. در این بخش، هر عبارتی که وارد کنید، جایگزین index.php خواهد شد. مثلا اگر home را وارد کنید، از این پس صفحه اصلی در آدرس https://myshop.com/home خواهد بود.
     

2 نکته مهم

1- برای استفاده از ویژگی بازنویسی URL، باید گزینهURL آشنا را در صفحه بازدید و سئو، فعال کرده باشید.

2- اگر می‌خواهید یک صفحه جدید ایجاد کنید و تنظیمات سئوی آن را انجام دهید، در همین صفحه بازدید و سئو، بالا سمت چپ یک دکمه تحت عنوان "ایجاد صفحه جدید" وجود دارد، آن را بزنید و سپس باقی مراحل، مانند ویرایش صفحه خواهد بود.

بخش تنظیم URLها

در صفحه تنظیمات بازدید و سئو در پرستاشاپ، چندین بخش وجود دارد که ما درواقع بخش نخست که برای سئوی صفحات بود را بررسی کردیم، در این قسمت می‌خواهیم بخشی که با نام تنظیم URLها در این صفحه قرار گرفته را بررسی کنیم...

تنظیم URLها در پرستاشاپ

توضیح و بررسی موارد موجود در این بخش:
 

  • URL آشنا– بالاتر در مورد این موضوع، صحبت کردیم؛ اگر URL آشنا یا friendly URL را فعال کنید، می‌توانید آدرس صفحات سایت خود را بازنویسی کنید و تغییر دهید. اما حتما باید سرور شما از ویژگی بازنویسی URL پشتیبانی کند، اگر پشتیبانی نمی‌کند، این گزینه را به صورت غیرفعال رها کنید.

  • URL بومی (محلی)– این گزینه برای زمانی مناسب است که شما URL آشنا را فعال کرده‌اید و می‌خواهید از حروفی غیر از انگلیسی در آدرس صفحات پرستاشاپ استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید URL فارسی داشته باشید، باید این گزینه را فعال کنید.
     
  • تغییر مسیر به URL استاندارد– اینجا منظور از URL استاندارند، کنونیکال است. (باکس زیر را ببینید.)
    در این بخش، 3 گزینه در اختیار شما قرار دارد:
    1- بدون تغییر مسیر: با انتخاب این گزینه، ممکن است گوگل صفحات شما را تکراری تشخیص دهد و از نظر سئو افت کنید!
    2- تغییر مسیر موقت: کاربر را به URL اصلی، منتقل می‌کند و ریدایرکت 302 انجام می‌دهد، یعنی به موتور جستجو می‌گوید که این انتقال موقت است و ممکن است تغییر کند.
    3- تغییر مسیر دائم: این گزینه ریدایرکت 301 انجام می‌دهد و نشان‌دهنده‌ی تغییر مسیر دائمی است.
     
    در صفحه ماژول ریدایرکت پرستاشاپ توضیحات بیشتری درباره انتقال و ریدایرکت گفته‌ایم.

 

کنونیکال چیست؟

کنونیکال در حالتی اتفاق می‌افتد که یک محتوای یکسان، دو آدرس تقریبا مشابه داشته باشد! به عبارتی وقتی 2 یا چند صفحه همزمان به یک محتوا اشاره می‌کنند و آدرس آنها هم تقریبا یکی‌ست، اما تفاوتی جزئی در آدرس دارند، کنونیکال رخ می‌دهد و باعث می‌شود گوگل به خطا بیافتد و فکر کند این صفحات مجزا و تکراری هستند.

مثلا

https://myshop.com/index?id=5&option1

و

https://myshop.com/index?id=5&option2

هر دو به یک صفحه اشاره می‌کنند و تفاوتی جزئی در آدرس دارند؛ در این حالت باید یک آدرس را به عنوان URL اصلی درنظر بگیرید و برای دیگری از ریدایرکت یا تگ کنونیکال استفاده کنید.

 

اگر هاست شما از وب سرور آپاچی استفاده می‌کند، این دو گزینه را ببینید:
 

  • غیرفعال کردن گزینه multiviews آپاچی– ویژگی multiviews به مرورگرها اجازه می‌دهد نسخه‌ای از صفحه را که متناسب با شرایط کاربر است، نمایش دهند. مثلا اگر زبان کاربر انگلیسی‌ست، نسخه انگلیسی سایت به او نشان داده شود، البته با همان URL سابق. این گزینه ممکن است شما را در کار کردن با ویژگی URL آشنا، به دردسر بیاندازد. می‌توانید این مورد را روی گزینه "بله" تنظیم کنید تا multiviews غیرفعال شود.
     
  • غیر فعال کردن ماژول mod_security آپاچی–  mod_securityیک ماژول در وب سرور آپاچی است که مانند فایروال یا دیوار آتش عمل می‌کند و از سرور شما در مقابل حمله‌ی ویروس و هکر، محافظت می‌کند. اما اگر این گزینه باعث شده ویژگی‌های دیگری از پرستاشاپ، غیرفعال شوند، آن را روی "بله" تنظیم کنید تا غیرفعال شود.

آیا می‌دانید؟!

می‌دانستید سرعت سایت یکی از فاکتورهای موثر و مهم در سئو است؟

همین حالا سرعت فروشگاه خود را افزایش دهید: 10 تکنیک افزایش سرعت پرستاشاپ

بخش تنظیم آدرس URL فروشگاه

از دیگر ویژگی‌ها و باکس‌های موجود در صفحه بازدید و سئو پرستاشاپ، این مورد است که می‌توانید در آن، برخی تنظیمات پیشفرض سرور را ویرایش کنید.

تغییر آدرس دامنه در پرستاشاپ

  • دامنه فروشگاه– آدرس و دامنه اصلی فروشگاه شما.

  • دامنه SSL– دامنه سایت شما برای حالتی که پروتکل https استفاده می‌کند. (گواهی SSL چیست و چطور آن را برای پرستاشاپ فعال کنیم؟)

  • URI اصلی– پوشه‌ای که فروشگاه پرستاشاپ را در آن نصب کرده‌اید، اگر در root یا ریشه هاست نصب کرده‌اید، از <</>> استفاده کنید.

(اگر قصد تغییر دامنه فروشگاه را دارید، از این بخش استفاده کنید.)
  

نکته

توصیه می‌کنیم بدون اطلاعات کافی، در تنظیمات این بخش تغییری ایجاد نکنید.

گزینه‌های سئو

این ویژگی از پرستاشاپ 1.7.5 به بعد اضافه شده است و می‌توانید با فعال کردن گزینه "نمایش مشخصه‌ها در عنوان متای محصول" کاری کنید که مشخصه‌ها و ویژگی‌های محصول در عنوان صفحه به کار برده شود.

گزینه های سئو پرستاشاپ

اینکه مشخصه‌های یک محصول در عنوان آن محصول ذکر شوند، باعث می‌شود ورودی دقیق‌تری از گوگل وارد صفحه شود. مثلا وقتی شما عبارت گوشی سامسونگ S10 قرمز را جستجو می‌کنید و در عنوان یکی از نتایج جستجو، رنگ قرمز را می‌بینید، به آن مورد جذب می‌شوید!

 

تولید فایل ربات

فایل robots.txt فایلی در هاست شماست که با موتورهای جستجو سروکار دارد و اجازه دسترسی به صفحات سایت را به آنها می‌دهد یا از آنها سلب می‌کند!

درواقع کاربرد اصلی فایل ربات این است که از ورود بات‌های اسپم به سایتتان جلوگیری کنید و همچنین بودجه خزش را کاهش دهید.

گاهی اوقات ربات‌ها، به دلایل مختلفی، ترافیک زیادی به سمت سایت شما می‌فرستند و حتی این ترافیک می‌تواند منجر به از کار افتادن سایت شما برای ساعاتی شود! برای اینکه جلوی این مشکلات را بگیرید، می‌توانید در فایل robots.txt اجازه دسترسی به صفحات خصوصی و مدیریتی سایت را از موتورهای جستجو سلب کنید.

تولید فایل robots.txt در پرستاشاپ

ابزار تولید فایل ربات در پرستاشاپ، به سادگی یک فایل دقیق برای فروشگاه شما ایجاد می‌کند و اجازه دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌های خصوصی را به بات‌ها نمی ‌دهد. این ابزار در صفحه بازدید و سئو قرار دارد و کافیست بر روی تولید فایل robots.txt کلیک کنید تا فایل جدید ساخته و جایگزین فایل قبلی شود.

راستی امنیت فروشگاه و سایت نیز برای سئو مهم است، بد نیست نگاهی به مقاله ترفندهای بهبود امنیت پرستاشاپ بیاندازید.

  

کلام نهایی

استفاده از کلمه کلیدی و مرتبط با موضوع صفحه در URL و متا دیسکریپشن می‌تواند بر سئوی پرستاشاپ و فروشگاه شما تاثیری مثبت بگذارد، هرچند این تاثیر کوچک باشد، باز هم مهم است!

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین تنظیمات سئو پرستاشاپ که به صورت پیشفرض در اختیار شما قرار دارد را معرفی و بررسی کنیم؛ امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود و بتوانید با استفاده از تکنیک‌های سئو، فروش فروشگاه خود را ارزان و حرفه‌ای، افزایش دهید.

اگر در این باره سوال، پیشنهاد و یا نکته‌ای در ذهن دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید... سپاس از اینکه تا پایان، همراه ما بودید.

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از: