نوشتن توضیحات محصول

یک کاربر که اینترنتی خرید می‌کند، چه عناصری در اختیار دارد و با توجه به چه موضوعاتی تصمیم به خرید می‌گیرد؟ درواقع فقط محصول و تصاویری که در این صفحه قرار داده‌اید، باید نظر او را جلب کند!

اما نوشتن توضیحات مناسب و توضیحاتی که فروش محصول را افزایش دهد، کار چندان ساده‌ای نیست و یا باید از متخصص تولید محتوا و کپی رایتر کمک بگیرید یا علم و دانش خودتان در این حوزه را افزایش دهید.

در این مطلب، روش‌ها و تکنیک‌هایی به شما می‌گوییم که می‌توانید با استفاده از آنها، نرخ فروش محصولات خود را افزایش دهید و تجربه‌ی کاربر را بهبود ببخشید. همراه ما باشید...

 

1- مخاطب هدف خود را بشناسید

اولین گام برای نوشتن توضیحات محصول، شناخت مخاطب است. شما باید ابتدا بدانید برای چه کسی محصول را تولید کرده‌اید و سپس مطابق با علاقه و نیاز او، توضیحات محصول را بنویسید.

هنگام نوشتن توضیحات محصول، این سوالات را در ذهن خود داشته باشید:

  • چگونه این شخص به صفحه محصول رسیده است؟
  • مخاطب، چه علایقی دارد؟
  • چرا این شخص باید محصول شما را انتخاب کند؟
  • مخاطب، این محصول را چطور برای دیگران توصیف می‌کند؟ آیا آن را توصیه خواهد کرد؟
  • چه ویژگی‌ها و مزایایی درباره این محصول، نظر کاربر را جلب می‌کند؟

حتما هنگام نوشتن توضیحات محصول، این موارد را در ذهن داشته باشید، اگر پاسخ درستی به این پرسش‌ها ارائه دهید، قطعا توضیحات شما موثرتر خواهند بود.

سعی کنید درباره مخاطبانتان تحقیق و بررسی کنید و آنها را بیشتر بشناسید. این آگاهی شما می‌تواند در جهت بهبود سایر جنبه‌های کسب و کار، کمک کننده و مفید باشد.

درضمن اگر جزئیات محصول برای کاربر اهمیتی ندارد، این بخش را از صفحه حذف کنید: آموزش حذف جزئیات محصول از پرستاشاپ

 

2- بر روی مزایای محصول تاکید کنید

به عنوان صاحب کسب و کار، طبیعتا شما علاقه دارید که تمام ویژگی‌های محصولاتتان را به دقت و با حوصله شرح دهید، به نوعی می‌خواهید نشان دهید که بهترین ویژگی‌ها را در محصولاتتان جای داده‌اید.

اما آیا خریدار و مشتری هم همینقدر مشتاق است؟ خیر، او فقط می‌خواهد بداند با خرید این محصول، چه چیزی به دست می‌آورد و این محصول چه فایده‌ای برای او دارد. دقیقا به همین دلیل است که ابتدا باید با مخاطب خود آشنا شوید و او را درک کنید تا بتوانید توضیحات محصول دقیق و مناسبی بنویسید.

ویژگی‌های محصول، درباره مسائل فنی و اطلاعاتی‌ست که محصول شما ارائه می‌کند، اما مزایا و فواید محصول، درباره مواردی‌ست که محصول شما آنها را در زندگی مشتری، تغییر می‌دهد. کاربران به دنبال مورد دوم هستند و شما نیز باید این موارد را به آنها گوشزد کنید.

سعی کنید مهم‌ترین مواردی که این محصول در زندگی کاربر بهبود می‌بخشد را لیست کنید و بر روی آنها تاکید نمایید. البته این مزایا باید منحصربفرد و جذاب باشند، هرچند کوچک و ساده به نظر برسند.

آموزش ترفندهای نوشتن توضیحات محصول

3- داستان خود را تعریف کنید

توضیحات محصول خوب، توضیحاتی‌ست که تمام اطلاعات و جزئیات مرتبط با فوایدِ محصول را نشان دهد و احساسات مخاطب را درگیر کند. احساسات مخاطب، روی رفتار او تاثیر می‌گذارند و چه مکانی بهتر از توضیحات محصول برای احساساتی کردن مخاطب وجود دارد؟

اما چطور می‌توانید احساسات مخاطب را درگیر کنید و آنها را در جهتِ خوبی، سوق دهید؟

شما باید داستان شکل گیری محصولات را با آنها به اشتراک بگذارید، اینکه چه شد که فکر کردید این محصول را تولید کنید و در ابتدا قرار بود چه شکلی باشد و چطور پیش رفت...

اما فراموش نکنید که این داستان باید کوتاه و مختصر باشد تا حوصله‌ی کاربر سر نرود! وقتی قصد داشتید داستانِ محصولات را بنویسید، سعی کنید به سوالات زیر نیز پاسخی ارائه دهید:

  • در اصل چه کسی این محصول را طراحی کرده است؟
  • چه چیزی باعث شده این محصول تولید شود؟
  • سفرِ شکل گیری محصول به چه صورت بوده است؟
  • این محصول چطور در زندگیِ خریدار، چه نقشی خواهد داشت و چطور به نظر می‌رشد؟

هرچقدر در داستان سرایی بهتر عمل کنید، توضیحات محصول پرستاشاپ نیز بهتر عمل خواهد کرد و نرخ تبدیل بیشتری به ارمغان می‌آورد. 

البته نباید از مشتری مداری هم غافل شوید، اگر اصول مشتری مداری را رعایت نکنید، هرچقدر هم که الان فروش بالایی داشته باشید، بالاخره شکست می‌خورید! آموزش مشتری مداری در پرستاشاپ را ببینید.

 

4- از زبان و لحن درستی استفاده کنید

آیا محتوایی که می‌نویسید برای کاربر هدف شما، مناسب است؟ نظر او را جلب می‌کند؟ اصلا متوجه مفهوم مدنظر شما می‌شود؟

این سوالات خیلی مهم هستند، شما اگر یک متن فوق‌العاده بنویسید ولی دستِ آخر، کاربر متوجه مفهوم مدنظرتان نشود، چه فایده دارد؟ 

پس از اینکه مخاطب را شناختید، با توجه به زبان و لحنی که مورد استفاده قرار می‌دهد، یک زبان مشخص برای کسب و کارتان در نظر بگیرید. مثلا اگر تصمیم گرفتید محتواهای رسمی ارائه کنید، حتما همیشه به همین شکل پیش بروید.

معمولا محتواهایی که به زبان عامیانه نوشته می‌شوند، از نظر کاربر رسمیت چندان زیادی ندارند و اعتماد به این متن‌ها نیز سخت و دشوار است. البته از طرفی، متن‌هایی که خیلی رسمی نوشته شوند، فاقد روح به نظر می‌رسند و اصلا کاربر رغبت نمی‌کند ادامه‌ی مطلب را بخواند!

سعی کنید میانه‌رو باشید و نه کاملا رسمی و نه کاملا عامیانه بنویسید. درضمن تا جای ممکن، طبیعی رفتار کنید و از عبارات و کلمات پیچیده دور بمانید.

توضیحات محصول پرستاشاپ

5- از کلمات قدرتمند، نهایت استفاده را ببرید

در فضای بازاریابی، کلمات مانند اسلحه قدرتمندند، به خصوص در بازاریابی اینترنتی و دیجیتال! همیشه از کلماتی که بارِ احساسی زیاد و مثبتی دارند استفاده کنید و با همین عبارات، به سادگی مخاطب را جذب کنید.

عباراتی مانند زیر می‌توانند توضیحات محصول شما را جذاب‌تر کنند:

  • شگفت‌انگیز
  • فوق‌العاده
  • معجزه
  • اقساط
  • رایگان
  • محدود
  • هدیه و اشانتیون
  • بی‌نظیر

به طور کلی صفات خوب، کلمات اعجاب‌انگیز و خیره کننده، جملات خبری و عباراتی که کاربر انتظار شنیدن آن‌ها را ندارد، می‌توانند احساسات او را درگیر کنند و به شما نیز در فروش بهتر، کمک کنند. مطلب تکنیک‌های افزایش فروش در پرستاشاپ را مطالعه کنید تا با روش‌های بیشتری در این باره آشنا شوید.

 

6- قابل اسکن بنویسید!

آمارها نشان می‌دهند که کاربران فقط 16% از محتوای صفحه را می‌خوانند! بنابراین اگر می‌خواهید همان 16% را هم در صفحه محصول از دست ندهید، محتوا و توضیحات محصول را خوانا و قابل اسکن بنویسید.

منظور ما از قابل اسکن این است که کاربر با یک نگاهِ گذرا و سطحی بتواند موارد مهم را بخواند و متوجه شود. راه‌های مختلفی برای بهبود خوانایی وجود دارد که تعدادی از آنها را به صورت خلاصه در ادامه می‌نویسیم:

  • جملات را کوتاه بنویسید.
  • از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید.
  • کلمات و عبارات مهم را پررنگ کنید و یا با رنگ متفاوتی بنویسید.
  • از لیست‌های عددی و غیرعددی استفاده کنید.
  • توضیحات را به چند بخش و زیر بخش تقسیم کنید و برای هر قسمت یک تیتر جذاب بنویسید.

آموزش نوشتن توضیحات محصول پرستاشاپ

7- بهینه سازی برای موتورهای جستجو

توضیحات محصول، تنها متن بلندی‌ست که در صفحه محصول می‌توانید بنویسید. اگر می‌خواهید این صفحه در نتایج جستجو نشان داده شود و رتبه‌ی خوبی هم بگیرد، پس باید آن را مطابق با اصول سئو، بنویسید.

مثلا به اندازه‌ی کافی از عبارات و کلمات مرتبط با محصول استفاده کنید، تیترهای حاوی کلمه کلیدی بنویسید، از تصاویر مرتبط در محتوا استفاده کنید، از سایر صفحات به این صفحه لینک ایجاد کنید و ...

مبحث سئو آنقدر گسترده است که اگر ده‌ها محتوا در مورد آن بنویسیم و منتشر کنیم باز هم کم است. اما در مطلبی، به طور خلاصه به سئوی پرستاشاپ پرداختیم. چک لیست سئو پرستاشاپ را ببینید و اطلاعات بیشتری در این باره، کسب کنید.

 

کلام نهایی

توضیحات محصول باید کامل، مختصر، جذاب و کاربردی باشد. توضیحاتی که بیش از حد طولانی باشد، کاربر را فراری می‌دهد و اگر بیش از حد کوتاه بنویسید نیز به همین سرنوشت دچار می‌شوید.

سعی کنید مطابق با نیاز کاربر و حوزه‌ی فعالیتتان عمل کنید و مواردی که به فروش بیشتر و بهترِ محصول کمک می‌کنند را حتما در توضیحات محصول پرستاشاپ لحاظ کنید.

در این مطلب سعی کردیم 7 مورد اساسی و مهم که کیفیت توضیحات محصول پرستاشاپ را بالا می‌برند، به شما یادآور شویم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و استفاده‌ی شما قرار بگیرد. منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمندتان هستیم.

با کمک از:

referralcandy.com