چک لیست سئو پرستاشاپ

با پلتفرم‌هایی مانند پرستاشاپ، راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار ساده و راحتی‌ست، اما فقط تعداد محدودی از افرادی که فروشگاه اینترنتی می‌سازند، موفق می‌شوند و فروشگاهشان پرسود می‌شود. آن افرادی که شکست خورده‌اند، غالبا به دلیل ضعف در سئو یا بهینه سازی، با شکست مواجه شده‌اند!

سئو یا SEO به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است، یعنی شما با طیِ فرآیندهای مختلف، کاری کنید که سایت شما برای برخی عبارات جستجو شده در رتبه‌ی بالایی قرار بگیرد. مثلا اگر یک نفر قصد خرید لوازم خانگی داشت، با جستجو کردن عبارت "خرید لوازم خانگی" فروشگاه شما را ببیند و انتخاب کنید.

در این مطلب یک چک لیست کامل و جامع برای بهینه سازی پرستاشاپ ارائه می‌کنیم، با رعایت کردن این موارد قطعا سئوی فروشگاه شما، بهبود می‌یابد و به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید. همراه ما باشید....

 

10 ترفند بهبود سئو پرستاشاپ

متخصصان معمولا سئو را به 3 دسته تقسیم می‌کنند: سئوی داخلی (on page)، سئوی خارجی (off page) و سئوی تکنیکال یا فنی.

در ادامه ما بر اساس دسته‌بندی‌ها، موارد را تفکیک نکرده‌ایم و فقط مهم‌ترین نکات و عواملی که در سئو پرستاشاپ تاثیرگذارند را برای شما نوشته‌ایم، البته به همراه توضیحات.

 

1- بهینه سازی ساختار سایت و URLها

همیشه ساختار سایت و URLها در سئو موثر بوده‌اند و هستند، البته ساختار ساخت بیشتر مهم است. اگر سایت شما ساختاری درست و اصولی نداشته باشد، این مسئله بر سایر فرآیندها تاثیر منفی خواهد گذاشت و تلاش‌های شما بی‌نتیجه می‌مانند. بهینه‌سازی ساختار سایت از جمله مواردی‌ست که در دسته سئوی تکنیکال قرار می‌‌گیرد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

با استفاده از سایت visualsitemapper.com می‌توانید ساختار فروشگاه پرستاشاپ خود را چک کنید، اما به یاد داشته باشید بهترین ساختار، ساختار flat یا مسطح است؛ به گونه‌ای که صفحات موجود در فروشگاه شما فقط چند لینک با یکدگیر فاصله داشته باشند. تصویر زیر را ببینید تا بهتر متوجه ساختار فلت شوید:

ساختار پرستاشاپ برای سئو

اما برای URLها، پرستاشاپ تنظیماتی در نظر گرفته است که توضیحات کامل را در مطلبی جداگانه ارائه کرده‌ایم؛ حتما مطلب تنظیمات سئو و URLها در پرستاشاپ را مطالعه کنید و گزینه friendly URL یا URL آشنا را فعال نمایید.

  

2- استفاده از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول

گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول از ابزارهای رایگان گوگل هستند که برای اهداف دیجیتال مارکتینگ و سئو در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند.

گوگل آنالیتیکس تمام ورودی‌های فروشگاه شما را زیر نظر می‌گیرد و رفتار کاربران به همراه گزارش‌های تکمیلی را به شما تحویل می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و استفاده از این ابزار کاربردی، به آموزش روبرو مراجعه کنید: نصب گوگل آنالیتیکس در پرستاشاپ

ابزار گوگل سرچ کنسول اما کمی متفاوت است، این ابزار مسئول ورودی‌های گوگل است، یعنی فقط کاربرانی که از طریق گوگل وارد سایت شما شده‌اند را زیرنظر می‌گیرد.
همچنین در این ابزار، می‌توانید مشکلات فنی پرستاشاپ را ببینید و حتی قبل از اینکه جریمه شوید، هشدار دریافت کنید. همین حالا با آموزش فعالسازی سرچ کنسول برای پرستاشاپ پیش بروید و اکانت گوگل سرچ کنسول را برای سایت خود فعال کنید.

  

3- ساخت نقشه سایت

گوگل پیش از این، اعلام کرده که از نقشه سایت به عنوان دومین منبع برای شناختن و ایندکس کردن صفحات سایت شما استفاده می‌کند، البته صحبتی از منبع نخست نکرده! این را گفتم که اهمیت نقشه سایت را به شما نشان دهم.

نقشه سایت یا sitemap درواقع یک فایل متنی‌ست با فرمت xml یا html که حاوی صفحات سایت شماست، این صفحات با اولویت‌بندی و در دسته‌های مختلفی قرار گرفته‌اند و به موتور جستجویی همچون گوگل می‌گویند که شما به این صفحات اهمیت می‌دهید. مطلب ایجاد نقشه سایت در پرستاشاپ را ببینید و یک نقشه سایت درست و حسابی برای پرستاشاپ تهیه کنید.

اهمیت نقشه سایت پرستاشاپ

4- سرعت لود فروشگاه

طی یکی دو سال گذشته، سرعت سایت به یکی از فاکتورهای سئو تبدیل شده است و اتفاقا اهمیت آن هم رو به افزایش هست، به خصوص اینکه می‌بینیم در گوگل سرچ کنسول زیر گزارشی برای سرعت سایت اضافه شده است، یعنی گوگل به سرعت اهمیت می‌دهد.

سرعت برای سئو پرستاشاپ مهم است اما برای تجربه کاربر هم مهم است، هرچقدر کاربران از بودن در سایت شما راضی‌تر باشند، گوگل نیز راضی‌تر خواهد بود و شما را در جایگاه بهتری قرار می‌دهد. راهکارهایی برای افزایش سرعت پرستاشاپ وجود دارد که اگر روی لینک کلیک کنید می‌توانید آنها را ببینید.

  

5- موبایل فرندلی بودن پرستاشاپ

استفاده از موبایل روز به روز درحال افزایش است و در حال حاضر هم غالب کاربران اینترنت، کاربران موبایلی هستند. گوگل نیز به این موضوع، توجه ویژه‌ای دارد و ابتدا سایت و فروشگاه پرستاشاپ شما را برای موبایل بررسی می‌کند و سپس به نسخه دسکتاپ آن توجه می‌کند.

یکی از روش‌های موبایل فرندلی کردن پرستاشاپ این است که سایت را ریسپانسیو کنید، یعنی محتویات و تصاویر موجود در سایت، متناسب با سایز صفحه نمایش کاربر تغییر کنند و کوچک و بزرگ شوند.

اما اشتباهی که اکثر افراد مرتکب می‌شوند این است که موبایل فرندلی بودن را فقط در ریسپانسیو بودنِ سایت، خلاصه می‌کنند. اما اگر مطلب آموزش موبایل فرندلی کردن پرستاشاپ را ببینید، 10 راهکار و گام مختلف نوشته‌ایم که رعایت کردن همه‌ی این موارد می‌تواند به شما برای بهبود سئوی فروشگاهتان کمک کند.

موبایل فرنلدی پرستاشاپ

6- بهبود امنیت فروشگاه

تا اینجا حتما متوجه شدید که تجربه کاربر برای سئو و گوگل مهم است، امنیت نیز به نوعی در تجربه کاربر تاثیرگذار است؛ پس نتیجه می‌گیریم که امنیت فروشگاه شما برای سئو مهم است، حالا کم یا زیاد مهم نیست، بهرحال شما باید فروشگاه امنی داشته باشید!

ابتدا مطلب افزایش امنیت پرستاشاپ را بخوانید تا با راهکارهای مختلف بهبود امنیت فروشگاه آشنا شوید، پس از خواندن این مطلب، آموزش فعالسازی SSL برای فروشگاه پرستاشاپ را نیز بخوانید.

درواقع این گواهی SSL و HTTPS است که برای گوگل مهم است! وقتی شما از گواهی SSL استفاده می‌کنید، به جای http، پروتکل https برای فروشگاهتان فعال می‌شود. این پروتکل برای ارسال امن است، یعنی فایل‌ها و اطلاعاتی که بین کاربر و سرور سایت رد و بدل می‌شوند، رمزنگاری شده هستند و کسی نمی‌تواند به راحتی به این محتواها دسترسی پیدا کند.

  

7- بهینه‌سازی صفحه محصول، دسته بندی و محتواها

یادتان هست گفتیم یک بخش از سئو مربوط به سئوی داخلی است؟ سئوی داخلی یعنی شما صفحات سایت و محتواهای خود را بهینه کنید. مثلا در صفحات مختلف از عبارات کلیدی مرتبط استفاده کنید، تصاویر جذابی بگذارید، لینک داخلی ایجاد کنید و ... .

در پرستاشاپ، از آنجایی که کارِ اصلی شما فروش محصول است، باید روی دسته‌بندی‌ها و صفحات محصول تمرکز ویژه‌ای بگذارید. در صفحه ویرایش یا ایجاد محصول، بخشی با نام سئو وجود دارد، آنجا می‌توانید یک عنوان مرتبط وارد کنید و توضیحی کوتاه بنویسید.

توضیحات متا و عنوان متا، در نتایج جستجو نشان داده می‌شوند، بنابراین آنها را جذاب بنویسید تا مخاطب جذبِ شما شود. برای شاخه‌ها نیز همین روش را انجام دهید.

2 مطلب زیر، می‌توانند برای شما مفید باشند:

  آموزش سئو پرستاشاپ

8- فرار از محتوا و صفحه تکراری!

محتوای تکراری یا duplicate یعنی شما دو صفحه در سایتتان داشته باشید که به نوعی رقیب یکدیگر محسوب شوند! اگر مقدار زیادی از محتوای دو صفحه مشابه و یکسان باشند، مثلا عنوان‌ها و موضوعات مشابه داشته باشد و ...، این دو صفحه داپلیکیت یا تکراری محسوب می‌شوند.

راهکاری که برای حل این مسئله وجود دارد، استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت است.

با استفاده از تگ کنونیکال، شما مشخص می‌کنید که کدام صفحه اصلی است و گوگل به کدام‌یک بیشتر توجه کند، مثلا اگر 2 صفحه با نام page1 و page2 دارید و صفحه 1 صفه مهم‌تری است، کافیست در کد هر دو صفحه، چنین دستوری را وارد کنید:

<link rel=“canonical” href=“https://example.com/page1/” />


اما روش دوم یعنی ریدایرکت، بدین صورت است که محتوای هردو صفحه را ادغام می‌کنید و در یکی از صفحات مثلا صفحه 1 قرار می‌دهید، سپس صفحه 2 را به صفحه 1 ریدایرکت می‌کنید. با اینکار اعتبار صفحه 2 به صفحه 1 منتقل می‌شود و کاربران نیز به این صفحه هدایت خواهند شد. ماژول پرستالینک، ریدایرکت‌های پرستاشاپ شما را به راحتی انجام می‌دهد!

  

9- شبکه های مجازی را دست کم نگیرید!

احتمالا خودتان متوجه این موضوع شده‌اید که شبکه‌های مجازی و سوشال مدیا، قدرت زیادی دارند و می‌توان در چند دقیقه محبوب یا منفور شد!

سیگنال‌ها و پیام‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شوند و به شما مربوط هستند، روی سئوی پرستاشاپ تاثیرگذارند و نمی‌توانیم منکر این تاثیرات شویم!

سعی کنید با اکانت رسمی کسب و کارتان در فضای مجازی حضور داشته باشید و مستقیما با مشتریان خود در ارتباط باشید، همچنین اینکه دیگران در این فضا در مورد شما صحبت کنند و مطالبتان را به اشتراک بگذارند، قطعا برای سئو و برندسازی شما مفید خواهد بود.

در مطلب دکمه اشتراک در شبکه های اجتماعی آموزش داده‌ایم که چطور با استفاده از دکمه‌های مربوط به شبکه‌های مجازی، کاربران را به دنبال کردن خودتان تشویق کنید و از آنها بخواهید مطالب شما را برای دیگران بفرستند.

چک لیست سئو پرستاشاپ

10- بهبود اعتبار دامنه و سایت

جالب است بدانید علاوه بر تمام تلاش‌هایی که در جهت سئو انجام می‌دهید، عمر دامنه و اعتبار آن نیز در سئو موثر است! شاید دلیل عدم رشد شما، با وجود تمام تلاش‌هایتان، همین باشد!

حتما رقبا را بررسی کنید، با استفاده از ابزارهای MOZ.com و ahrefs می‌توانید اعتبار دامنه رقبا را ببینید و با خودتان مقایسه کنید.

برای بهبود اعتبار دامنه سایتتان، چند راهکار وجود دارد:

مرتب فعالیت کنید و محتواهای جدید در سایت خود منتشر نمایید.

سعی کنید به خوبی عملیات لینکسازی داخلی را انجام دهید و با عبارات کلیدی هدف، به صفحات مختلف سایتتان لینک دهید.

بک‌لینک‌هایی که دریافت می‌کنید، خیلی خیلی مهم هستند. سعی کنید طبیعی عمل کنید، حتی اگر قصد خرید بک لینک دارید، حتما بک‌لینک دائمی تهیه کنید آن هم در قالب محتوا و رپورتاژ. به طور کلی حواستان به رفتارتان باشد، گوگل نباید متوجه رفتاری غیرعادی از سمت شما شود.

در سوشال مدیا فعالیت کنید و سعی کنید نام برند خود را بر سر زبان‌ها بیاندازید.

صبور باشید و دست از تلاش برندارید، اعتبار دامنه تغییر می‌کند، اما آرام!

  

کلام نهایی

شمایی که در حال فعالیت در فضای وب و اینترنت هستید، به خوبی می‌دانید که بیشترین آمار ورودی هر سایتی از گوگل است!

افرادی که با سرچ و جستجو کردن می‌توانند وارد سایت شما ‌شوند، نه تنها تعداد بالایی دارند، بلکه کیفیت خوبی هم دارند و دقیقا همان افرادی هستند که قصد دارند محصولات شما را خریداری کنند! البته اگر عملیات تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام داده باشید!

بهرحال می‌خواهیم بگوییم سئو بهترین راه و کم هزینه‌ترین روش برای شماست و البته پایدارترین! در این مطلب نکاتی درباره بهبود سئو پرستاشاپ ارائه کردیم و امیدواریم با استفاده از این نکات، فروشگاه اینترنتی شما خیلی زود شاهد رشد خوبی باشد.

اگر سوال، نظر و یا پیشنهادی دارید حتما در قسمت نظرات برای ما بنویسید، راستی شما تجربه‌ای از بهینه سازی سایت دارید؟ بیشترین ورودی سایت شما از چه منبعی است؟

برای پیگیری مطالب و اخبار ما، کانال تلگرامی پرستایار را دنبال کنید.

با کمک از: